Mutyzm wybiórczy
Witam, jestem studentką logopedii, pracuję właśnie z dziewczynką 2-letnią z ZD metodą krakowską (uczę się u p. Iwony i u p. Dagmary).
Opisze krótko sytuację: dziewczynka z ZD ostatnie 1,5 roku spędziła w szpitalach, stwierdzono u niej ostrą białaczkę. W tej chwili nadal jest na chemioterapii, ale stan jest stabilny.
Mała ma 5-letniego brata, który nie mówi w przedszkolu, nie porozumiewa się też w innych sytuacjach społecznych, np. w sklepie.
Chłopiec na pewno bardzo przeżył to, że ma siostrę z ZD, jak i to, że rodzice zmuszeni byli poświęcić czas córce, walcząc o jej życie w szpitalach. Ostatnio, gdy byłam na zajęciach u Małej, chłopiec przyszedł do nas i normalnie ze mną rozmawiał. Chciałam zapytać, jak szukać pomocy w Warszawie?
Bardzo mało jest literatury nt. mutyzmu, szukałam już na wielu forach, ale mało jest specjalistów w tej dziedzinie. Moje pytanie do Pani, czy można z takim dzieckiem pracować metodą krakowską?
Uczyć go czytać, czy też na początku niewerbalnie? Czy są jakieś ośrodki, specjaliści którzy mogliby pomóc? Chłopiec mówi, że zacznie mówić, jak pójdzie do szkoły, ale czy to nastąpi?
A zostawić go tak samego z takim wielkim problemem szkoda. Nie wiem, co robić, a nie chciałabym zrobić czegoś nierozsądnego, żeby nie zaszkodzić.
Pozdrawiam serdecznie
Pytanie przesłała Pani Michalina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Michalino,
chłopiec z pewnością przeżył traumę, raczej z powodu niezrozumienia sytuacji z chorobą (białaczka). Dorośli sądzą, że dziecko niczego nie wie, ale ono potrzebuje rozmowy na temat choroby siostry i wiedzy czy on sam jest zdrowy. Pojawiają się także pytania: "dlaczego ja jestem zdrowy a ona chora"?. Ważna jest rozmowa z
dzieckiem, którą może Pani przeprowadzić przygotowując się do niej tak, by nie powiedzieć zbyt dużo, ale PRAWDĘ.
Pani intuicja jest słuszna, proszę chłopca uczyć czytać. Głośne czytanie pozwoli mu się odblokować. Z psychologicznego punktu widzenia słuszne jest, by to Pani z nim pracowała, skoro ćwiczy Pani z siostrą.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska