Kłopoty wychowawcze z trzylatkiem
Witam, jestem mamą trzyletniego chłopca. Od jakiegoś czasu mój synek dziwnie się zachowuje jest strasznie nerwowy, bez powodu potrafi uderzyć mnie lub tatę. Ostatnio do bicia doszło gryzienie, plucie szczypanie. Nie wiem jak mam postępować w takich sytuacjach. Martwię się o niego ponieważ wychowujemy go bez stresu, nigdy nie było sytuacji w których miał to co chciał. W kontaktach z innym dziećmi, moje dziecko albo stoi z boku z rączka w buzi, albo zabiera zabawki. Proszę o jakąś poradę i z góry dziękuje.
Pytanie przesłała Pani IWONA

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Iwono,
Najlepszym sposobem na wykształcenie u dziecka umiejętności prawidłowej reakcji jest zabawa. Dlatego zachęcam do sięgnięcia po wszelkie możliwe sposoby przy pomocy których pokaże Pani dziecku, jak należy się zachowywać kiedy "przyjdzie złość". Ważne także aby Pani dała dziecku informację, że złość jest w porządku tylko w złości nie wolno robić krzywdy. Oczywiście w przypadku bicia należy zareagować natychmiast, stanowczo ale łagodnie. Warto też wyciągnąć naturalną konsekwencję z sytuacji - np. uderzyłeś mnie = nie przytulam cię przez 3 min. Ważne, by konsekwencja była stała w zależności od sytuacji. Proszę również sięgnąć do literatury. Na rynku jest mnóstwo książeczek, które dotykają tematu złości, czy też dzielenia się. Pierwsza która przychodzi mi do głowy to bajka o szczurku złośniku z zaczarowanych bajek, ale takich jest naprawdę dużo. Podsumowując proszę się z dzieckiem bawić odgrywając tego typu sytuacje, pokazywać przez bajki czego Pani oczekuje od dziecka, kiedy ono się będzie złościć lub spotykać z innymi dziećmi. Zalecam również ustalenie zasad na samą złość. Czyli co wolno robić kiedy pojawia się złość? Tego typu zasady może Pani opracować wraz z dzieckiem.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Marta Pałuba
Psycholog dziecięcy