Histeria u 9-latki
Dzień dobry,
jestem mamą bardzo żywej 9-latki, u której od pół roku nastąpiła zmiana zachowania. Pojawiły się histerie obawiające się a to płaczem na przemian z wybuchami śmiechu. Czy takie zachowania mieszczą się w normach rozwojowych i jak na nie reagować? Zachowania powyższe występują, gdy córka jest zmęczona po szkole.
Adrianna

mgr Tomasz Galewski - Psycholog, psychoterapeuta
mgr Tomasz Galewski
Psycholog, psychoterapeuta
Odpowiedź:
Dzień Dobry, Pani Adrianno!
Sposób w jaki Pani opisała zachowanie swojej córki jest zbyt ogólnikowy i nie pozwala na to, aby udzielić Pani szczegółowych wskazówek w rodzaju instrukcji postępowania na okoliczność takich zachowań. Proponuję więc skonsultować się z psychologiem. On zapewne pokieruje Panią i zapewne uzyska Pani od niego bardziej szczegółowe i tym samym bardziej użyteczne dla Pani, i dla córki, zalecenia.
Tym nie mniej chciałbym zwrócić Pani uwagę na to, że zgłaszane przez Panią objawy mogą wskazywać na objawy depresji dziecięcej. Co nie oznacza, że Pani córka ma depresję. Stąd też moja sugestia aby skonsultować się z psychologiem.
Udając się na spotkanie proszę przemyśleć sobie następujące kwestie. A mianowicie: 1) czy takie zachowanie córki wiąże się z jakimiś niepowodzeniami w szkole (relacje z rówieśnikami, trudności w uzyskiwaniu satysfakcjonujących dla córki wyników w nauce), 2) proszę również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób córka mówi o sobie, 3) czy jest z siebie zadowolona.
Byłoby dobrze, gdyby porozmawiała Pani z nauczycielami. Proszę spytać go o to, czy Pani córka nie jest, bądź była, w jakikolwiek sposób odrzucona przez "bliską" jej koleżankę; czy nie była zawstydzona na forum klasy lub grupy rówieśniczej uzyskanym wynikiem w nauce.
Życzę powodzenia
Tomasz Galewski