Czy to masturbacja?
Witam gorąco. Moja 3 letnia córeczka podczas leżenia (np. po przebudzeniu, podczas zasypiania) niejednokrotnie bardzo mocno zaciska nóżki, przy czym sapie i poci się - właściwie dzieje się tak, aż jej się przerwie, a wówczas jest już aż czerwona i rozpalona z wysiłku. Zaczęło się to w wieku paru miesięcy (nie mogła zrobić długo kupki) i napinała się mocno od tego czasu sytuacja trwa (czasami wydaje mi się ze to jakby masturbowanie się, ale córcia raczki trzyma mocno przy policzkach). Ostatnio wprawdzie uspokoiło się gdyż przewidywaliśmy jej zachowanie i od razu po spaniu byliśmy przy niej, a przed zaśnięciem odwracaliśmy jej uwagę lub zmieniali ułożenie. Teraz nasza córcia poszła do przedszkola i leżakuje i niestety sytuacja powróciła na nowo. Panie mówią ze chyba chora, a my... jak mamy postępować i co powiedzieć w przedszkolu aby pomoc naszej córeczce. Z góry dziękuję.
Pytanie przesłała Pani Edyta

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Edyto,
Jeśli jest to masturbacja to proszę się nie martwić. Wiele dzieci w ten sposób rozładowuje napięcie emocjonalne i nie jest to objaw niepokojący. Problem polega natomiast na tym, że taki sposób rozładowania napięcia nie jest akceptowany przez dorosłych i budzi lęk. Proponuję zastanowić się nad tym, co wywołuje napięcie u dziecka i postarać się pomóc córce rozładować w inny sposób. Proponuję masażyki, muzykę relaksacyjną, opowiadania dla małych dzieci terapeutyczne czy ćwiczenia z wykorzystaniem Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Ważne jest aby otoczenie dziecka podeszło do tego spokojnie, to nie choroba! Bardzo dobrze Państwo reagujecie odwracając jej uwagę czy będąc przy niej gdy tego potrzebuje. Proszę pamiętać, aby bezpośrednio nie odnosić się do tego co robi, czyli nie mówić takich komentarzy jak: co ty robisz, przestań, to okropne, tak nie wolno itp. Taki sposób postępowania powinien obowiązywać także w przedszkolu, ponieważ jest to środowisko nowe dla dziecka i przysparzające wielu nowych doznań związanych także z napięciami. W miarę upływu czasu w przedszkolu dziewczynka powinna lepiej radzić sobie ze stresem, a co za tym idzie częstotliwość masturbacji powinna spadać. Proszę ją obserwować. W razie gdyby sytuacja nie zmieniła się w ciągu najbliższych kilku miesięcy, proszę udać się na konsultację do psychologa. Warto wtedy przyjrzeć się sprawie dokładniej.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska