Trudny wiek?
Dzień dobry,
Zacznę od tego, że mieszkamy w USA . Moja córcia Aleksandra ma 5 latek i była zawsze oczkiem w mojej głowie. Olcia była karmione piersią do 18 miesiąca, więc nasze więzi są bardzo mocne . Pracowałam po 2-3 godz dziennie, żeby zajmować się córcia. W wieku 18 mies. musiałam wrócić do pracy, zabierałam Olę ze sobą do 2 lat . Potem zapisałem ją do polskiego przedszkola i tam spędziła 2 lata, bardzo lubiła to przedszkole. W styczniu kiedy Olcia miała 4 zaszłam w ciążę. Od września Ola poszła do amerykańskiego przedszkola na 2 godz 3 razy w tygodniu było to na miesiąc przed moim porodem.od tego czasu zaczęły się dziać dziwne dla mnie sytuacje. Córka najpierw nie chciała odrabiać zadanych prac i doprowadzała się do płaczu, którego nie byłam wstanie opanować, potem do tego dołączyły krzyki, agresja w stosunku do mnie itp. Wspomnę, że do tego momentu nie miałam żadnych problemow wychowawczych z Olą, była ułożoną dziewczynką. Jest i była bardzo wstydliwa, nigdy jako pierwsza nie podeszła do żadnego z dzieci, żeby się pobawić. Zawsze kiedy jakieś dziecko płakało oddawała zabawki, nigdy nie zabierała zabawek itp. W nowym przedszkolu pojawił się dla niej problem nowy język (do tego czasu zależało mi żeby mała mówiła po polsku), złe zachowanie się nasiliło. Po pojawieniu się dziecka sytuacja nie uległa zmianie, doszło jeszcze chowanie się po kątach, ciche popłakiwanie. Po trzech miesiącach od porodu zachowanie się trochę unormowało, napady złości były rzadsze. Problem nasilił się, kiedy Ola poszła na letni program szkolny (bo tutaj dzieci zaczynają szkołę od 5 lat), który trwał 2 tygodnie. Potem był spokój. Od września poszła do szkoły i od nowa to samo: nie chce odrabiać lekcji, krzyczy, płacze i do tego zauważyłam, że zaczęła się masturbować. Bardzo proszę o pomoc! Nie wiem jak postępować. Krzykiem nic nie zdziałam, nie chce ze mną rozmawiać, kiedyś nawet dostała klapsa, ale to przyniosło odwrotny skutek. Bardzo, ale to bardzo proszę o pomoc. Nie chcę "stracić" mojej kochanej córci.
Nina

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Nino,
W życiu córki w jedym czasie zbiegło się kilka trudnych wydarzeń
(zmiana przedszkola, intensywny kontakt z innym językiem, pojawienie się
na świecie rodzeństwa, a niedługo potem nowa szkoła).
Nie wynika jasno z Pani opisu na ile córka zna język angielski. Pisze
Pani, że chodziła do polskiego przedszkola, że zależało Pani, żeby
umiała mówić po polsku, ale nie wiem w jakim języku mówi się w domu. Czy
tata jest Polakiem? Jeśli w domu mówicie Państwo po polsku, a córka
intensywnie zetknęła się z j. angielskim dopiero w nowym przedszkolu,
myślę, że ta sytuacja po prostu ją przerosła. Znalazła się w nowym
otoczeniu, wśród obcych dzieci i Pań, a w dodatku oczekiwało się od
niej, że będzie rozumiała i wykonywała polecenia i zadania domowe. Mogło
to wywołać duży lęk i frustrację z powodu jej bezradności i  niespełniania oczekiwań otoczenia. Stąd odmowa do wykonywania zadań i większa drażliwość córki oraz agresja.
Pojawienie się na świecie rodzeństwa dodatkowo zmieniło świat córki i
potrzebuje czasu, aby oswoić się z nową sytuacją, odnaleźć w niej swoje
miejsce.
Aktualna nowa szkoła odnowiła problem, który był w przedszkolu. To, że
zaczęła się dodatkowo masturbować świadczy o dużym napięciu emocjonalnym
i szukaniu sposobów na jego rozładowanie.
W związku z tym, że trudna sytuacja trwa już dość długo sugerowałaby
dokładniejsze przyjrzenie się całej historii przez psychologa dziecięcego. Trzeba dotrzeć do przyczyn trudności i w bardziej zorganizowany sposób pomóc dziecku.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak