4-latek w przedszkolu
Witam,
mam problem z 4-letnim synkiem, który od września uczęszcza do przedszkola. Na początku płakał przy zostawianiu, teraz już nie płacze, ale w trakcie pobytu popłakuje kilka razy i często pyta, kiedy tata po niego przyjdzie. W przedszkolu wykonuje zadania plastyczne, taneczne i inne, ale tylko wtedy, gdy nie musi chwytać za rękę innego dziecka (z Panią nie ma tego typu problemu). Gdy jest ze mną na placu zabaw, potrafi zagadać do innego dziecka, ale lepiej mu, gdy ktoś inny go zachęci. W przedszkolu chyba tego nie robi. Gdy ja jestem, to zdarza mu się zdobyć się na odwagę. Nie ma rodzeństwa i od urodzenia cały czas przebywał z dorosłymi, przede wszystkim ze mną i mężem. Wcześnie wstaje od urodzenia - o 5 rano. Potem w przedszkolu jest już zmęczony. Nie wiem jak sprawić, by pobyt w przedszkolu był dla niego radością, a nie stresem i czekaniem, kiedy pójdzie do domu...
Emilia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Emilio,
trudność, która dotyczy Pani synka, jest udziałem wielu dzieci. Podobnie jak wielu dorosłych nie przepada za intensywnym życiem towarzyskim, także wiele dzieci nie lubi być długo w przedszkolu, zwłaszcza małych. Jest to dopiero pierwszy rok Pani synka w przedszkolu. Potrzeba zabawy z innymi dziećmi wzrasta często między 4,5 a 5 rokiem życia, choć są to naturalnie kwestie dosyć zindywidualizowane. Proszę mu dać więcej czasu. Jeżeli jest Pani przekonana, że on powinien chodzić do przedszkola, to to jest podstawowa rzecz, jaką może Pani zrobić - dalej spokojnie go zaprowadzać, odbierać o ustalonej porze, zapewniać kontakty rówieśnicze poza przedszkolem i czekać aż jego dojrzałość społeczna będzie wzrastać. Wiem, że to niełatwe zadanie dla mamy, ale w tej sytuacji tak po prostu jest - nie może Pani przyspieszyć procesów dojrzewania, do pewnych etapów synek musi dorosnąć sam, to wymaga czasu i cierpliwości. I w tym musi codziennie dostawać pełne zrozumienia, ciepłe wsparcie od mamy i taty.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska