Problemy z ubikacją
Witam,
mamy synka, który w lipcu skończył 2,5 roku. Od września chodzi do przedszkola, w którym był do tej pory w sumie 2 tygodnie ze względu na choroby. Mały w domu siusiu robił na nocniku, w przedszkolu jest wymagana samodzielność. W domu nie było szans na nakładkę - uciekał. W końcu przełamał się w przedszkolu, siada na nakładkę, ale nie załatwi się, trzyma albo w końcu zsikuje się na podłogę. W domu kupiliśmy nakładkę taką, jak on sobie sam wybrał, ale dziecko upodobało sobie, że "sisi - dom" i nie ma opcji żeby gdziekolwiek indziej się załatwiło. Udało się nawet raz kupkę zrobić, ale nic więcej. Nie wiemy jak nauczyć małego sikania, być może jest lękowy. Dodam, że mały się wstydzi w przedszkolu, nie woła siku, panie z nim chodzą dość często, natomiast w domu woła. Proszę bardzo o pomoc, gdyż wszystkie nasze pomysły się wyczerpały.
Zrozpaczona Mama Oliwiera Marta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Marto,
sytuacji niestety nie da się zmienić w mgnieniu oka. Należy kontynuować system działań ustalonych z przedszkolem i uzbroić się w cierpliwość, nie krzyczeć, spokojnie tłumaczyć. Wiem, że to marna pociecha, ale kiedy dzieci fiksują się na jakiejś stresującej je sytuacji w danym miejscu, nie udaje się tego zmienić tak raz dwa. Można spróbować z systemem nagród typu - prezent od Wróżki nocnikowej, zbieranie naklejek itp., można też spróbować układać bajki terapeutycznych o tej tematyce, ale bardziej prawdopodobne jest, że warto byłoby skorzystać z konsultacji u doświadczonego psychologa dziecięcego, który - obserwując dziecko bezpośrednio - będzie mógł Państwu podsunąć taką strategię, jaka będzie dobra dla Oliwiera. Pani hipoteza o podłożu lękowym jest prawdopodobna, a synek jest jeszcze bardzo mały. Proszę spróbować znaleźć specjalistę, który pomoże Państwu bezpośrednio na miejscu.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska