5-latek ciągle ma jakieś "ale"
Witam,
mam 5-letniego syna, jako dwulatek poszedł do przedszkola. Od zawsze był on ruchliwym i ciekawskim dzieckiem. Jednak z wiekiem zaczął coraz mniej słuchać, co się do nie go mówi, często jest niegrzeczny, kiedy się do niego coś mówi bądź tłumaczy ciągle ma coś do powiedzenia, np. "ale ty robisz z tego tyle hałasu, a to mały problem" itp. Czasami trzeba mu powtórzyć coś kilka razy żeby zrobił, albo czegoś nie robił. Kiedy się zajmie jakąś manualną pracą to go tak pochłonie jakby dziecka nie było, jednak kiedy nie ma jakiegoś konkretnego zadania wymyśla zabawy, nieszczególnie czasami bezpieczne. Syn jest mądrym chłopcem, zna dużo słów, momentami zachowuje się jak taki stary maleńki. Mamy jeszcze młodszą córkę, ona ma 19 miesięcy i jej też czasami potrafi dokuczyć, ale często powtarza, że ją kocha itp., tuli ją. Zastanawiam się jak pomóc synowi z jego emocjonalnością, bo kiedy się cieszy to czasami za bardzo piszczy, skacze, tuli kogoś czasami aż za bardzo, a jak się zdenerwuje to krzyczy, czasami bije i mówi, że kogoś nie lubi. Co w takich sytuacjach zrobić?
Mola

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
wiele z zachowań, które Pani opisuje są typowe dla dziecka w tym wieku. W większości powinny za jakiś czas zanikać. Jeżeli jednak uważa Pani, że trudności pojawiają się za często, lub że są zbyt nasilone to radziłabym udać się do specjalisty w celu konsultacji. Często jest tak, że nawet jednorazowe spotkanie (tylko dla rodziców, bez udziału dziecka) pomaga uporządkować pewne zjawiska oraz znaleźć użyteczne sposoby radzenia sobie oraz współpracy z synem. Można zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub do poradni prywatnej (wizyta pełnopłatna).
Polecam również zapoznanie się książkami na ten temat, np. "Szanujący rodzice,szanujące dzieci" autorstwa Sury Hart, "Dialog zamiast kar" Zofii Żuczkowskiej, "Życie w rodzinie" Jespera Juula czy "Rodzicielstwo przez zabawę" Lawrence'a Cohena.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek