10-latek zaczął kłamać
Witam,
mam problem z prawie 10-letnim synem. Chodzi do 4 klasy i zaczął kłamać, nigdy wcześniej mu się to nie zdarzało, więc czuję się już bezradna. Kłamstwa dotyczą np. czytania lektur. Czytał lekturę dwa tygodnie, po czym ze sprawdzianu dostał 1, bo jak się okazało nie przeczytał nic. Z kolejnej lektury już go zapytałam i znowu okazało się, że nie przeczytał, a wmawiał mi, że czyta codziennie. Nie sprawdzam go nadmiernie z lekcji, bo świetnie sobie radzi. No ale pojawiły się kłamstwa i boje się, że będzie coraz gorzej. Była kara na granie, na telewizor, na wyjścia do kolegów. Nic nie działa. Kara mija i pojawia się następna, bo znowu przyłapujemy go na kłamaniu. Godzinami już tłumaczyłam, że kłamstwo jest okropne, że tracimy do niego zaufanie. Nigdy nie dostaje kary za złą ocenę czy złe zachowanie. Tłumaczenia wystarczają, bez krzyków. No ale z tymi kłamstwami puszczają mi już nerwy, nie raz podniosłam głos, bo brakuje mi już argumentów. Bardzo proszę o jakąś radę...
Monika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
niestety długie przemowy rodziców czy godzinne tłumaczenia nie przemawiają zwykle do dzieci. Skuteczniejsze są konsekwencje. Skoro dotychczas zastosowane (brak wyjścia do kolegów, telewizji itp.) nie okazały się właściwe, pora zmienić strategię i zacząć kontrolować jego systematyczne czytanie. Do tej pory nie musiała Pani pilnować nauki. Pojawiła się określona trudność, jak prędzej czy później u każdego z dzieci. Pomoże Pani pokonać ją swojemu synowi, dzieląc mu zadanie na etapy i kontrolując wykonanie. Proszę dowiedzieć się, jaka jest kolejna lektura i termin jej przeczytania. Proszę podzielić pracę stosownie do długości książki i np. ustalić z nim, że codziennie (albo co 2 dni) przed spaniem czyta 1 rozdział (albo  np. 10 stron). Po przeczytaniu będzie musiał Pani opowiedzieć treść.
W ten sposób Pani syn nie będzie mógł uniknąć wykonania zadania, pozna lektury, a temat kłamania w tej kwestii zniknie. Na marginesie - warto byłoby się przyjrzeć i za jakiś czas, ale już nie tak na świeżo, zapytać go ponownie, z jakiego powodu unikał czytania i nie przyznawał się do tego.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska