Wpływ kolegów
Szanowna Pani,
mamy problem z synem, który w lutym skończy 10 lat. Głównie polega on na tym, że dla kolegów zrobiłby wszystko. Chce być w centrum zainteresowania i zrobi z siebie "małpkę" żeby było śmiesznie w klasie. Szaleje na przerwach pomimo zakazów. Jest energiczny i żywiołowy, a w szkole nie ma na takie sytuacje miejsca. Nie wiemy z mężem, co robić. Jest bardzo kontaktowy, ale zawsze znajdzie sobie kogoś komu sprawia przykrość czy to słowem czy np. poprzez popchniecie. Chodziliśmy do różnych specjalistów, ale te zachowania wracają jak bumerang. Co robić? Jak reagować? Co zmienić i gdzie szukać pomocy żeby nie stracić dziecka i nas? :-(
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
jeżeli rzeczywiście opisane przez Panią zachowania niepokojące wciąż wracają, mimo prób pomocy ze strony specjalisty, to znak, że należy wciąż szukać wsparcia oraz dokonać jakichś zmian. Wydaje się, że niezbędna jest pomoc psychologiczna dla syna, ale również dla Państwa jako rodziców i jako partnerów w wychowaniu dziecka. Z tego powodu zalecałabym terapię rodzinną, tj. regularne spotkania ze specjalistą, który pracować będzie jednocześnie z synem i z Państwem. Proszę poszukać w swojej okolicy psychologa rodzinnego lub terapeuty rodzinnego, pracującego z całymi rodzinami. Dobrze jest pamiętać, że trudności w zachowaniu dziecka często są wzmacnianie lub powodowane nieświadomymi reakcjami dorosłych. Z tego powodu terapia wyłącznie dziecka rzadko daje oczekiwane efekty. Należy pracować nad problemem razem.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek