Agresja dziecka
Dzień dobry,
jestem mamą Stasia, który kończy w styczniu 5 lat. Od września uczęszcza do przedszkola, w którym zachowuje się agresywnie w stosunku do innych dzieci, bije, gryzie,szczypie, kopie... w domu natomiast tak nie robi. Pani dyrektor chce wysłać go na urlop, bo nie potrafią znaleźć rozwiązania...
Sama wychowuję Stasia i już nie wiem, co robić, żeby rozwiązać problem.
Chodzimy do psychologa i zaleciła głównie bycie konsekwentnym w stosunku do niego. Co mam zrobić, aby moje dziecko nie reagowało agresywnie na inne dzieci z przedszkola... Jeśli wyrzucą Stasia nie będę mogła pracować.. Proszę o pomoc.
Eliza

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
przede wszystkim powinna Pani porozmawiać z Dyrektorką i kadrą przedszkola, zapytać o sytuacje, w których pojawiają się zachowania agresywne oraz sposoby radzenia sobie z nimi, skorzystać z pomocy psychologa pracującego w przedszkolu (lub psychologa pracującego w rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - taka opcja jest bezpłatna dla przedszkoli samorządowych). "Niegrzeczne" dzieci zdarzają się w prawie każdej grupie, usunięcia synka z przedszkola powinno być ostatecznością i nastąpić dopiero wtedy, gdy zostały podjęte wszystkie inne możliwe sposoby wyeliminowania zachowań agresywnych. Zasada dotycząca jasnego stawiania granic i konsekwencji w jej przestrzeganiu, powinna dotyczyć nie tylko Pani, ale również personelu przedszkola.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł