Przemoc i agresja w przedszkolu
Witam,
mamy problem w naszym przedszkolu. Mój syn (i inne dzieci) jest wiecznie bity, gryziony przez innego chłopca. Byłam świadkiem tego, co ten chłopiec robi: dwie panie nauczycielki wręcz walczą z urwisem w obronie dzieci, same też będąc przez niego kopane i gryzione. Było już specjalne zebranie, gdzie mama tego chłopca stwierdziła, że ona nie widzi żadnych problemów wychowawczych.
Mój syn już nie chce chodzić do przedszkola i po rozmowie z innymi mamami chcemy wystąpić z wnioskiem o przeniesienie chłopca gdzieś indziej. Pani dyrektor twierdzi, że tego zrobić nie może, wszyscy nas zbywają i tylko słyszymy "Proszę dać nam czas, już pracujemy nad tą sprawą", ale nie może być tak, że dzieci boją się chodzić do przedszkola. Już nie wiemy, co mamy robić.
Anna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w takiej sytuacji przedszkole musi objąć dziecko, które przejawia zachowania agresywne, odpowiednią opieką (np. zajęcia z psychologiem, skierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej). Nie jest to jednak możliwe bez zgody rodziców dziecka. Wychowawcy mają też obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa pozostałych dzieci, które uczęszczają do placówki.
Jeżeli uważa Pani, że Pani syn lub inne dzieci nie są bezpieczne i są narażone na nadmierne agresywne zachowania innego dziecka, to należy cały czas rozmawiać na ten temat z wychowawcami i dyrekcją przedszkola,  domagając się spełnienia tego obowiązku (również poprzez pisemne wnioski w tej sprawie). W skrajnym przypadku można zwrócić się do kuratorium oświaty, któremu podlega dane przedszkole.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek