Problem z adaptacją w przedszkolu 3-latki
Witam,
moja 3-letnia córka nie chce chodzić do przedszkola, płacze w samochodzie, szatni i przy wejściu do grupy. Mąż do przedszkola odprowadza też starszą córkę, ta uwielbia przedszkole, ale ma 4,5 roku, to jej drugi rok w przedszkolu i jest w innej grupie. Młodsza wychodzi raz z płaczem, raz zadowolona, ale nawet, gdy wyjdzie uśmiechnięta, potem całe popołudnie i wieczór tylko pyta czy jutro nie idzie do przedszkola. Próbowaliśmy nie reagować, odwracać jej uwagę, ale to nic nie daje. Przedszkolanka mówi, że mała dobrze się sprawuje i że po rozstaniu już jest spokojna. Czy mamy się niepokoić wobec takiego zachowania? Przyznam, że pęka mi serce, chociaż wiem, że ma tam dobrą opiekę i kontakt z rówieśnikami. W domu jest zawsze żywa, nawet psotna i bardzo ruchliwa, od kiedy jest w przedszkolu jest smutna, jakby myślami była gdzie indziej. Córka zaczęła chodzić do przedszkola tuż po 3 urodzinach, czy to nie za wcześnie? Boję się, że jeśli przerwiemy teraz, za rok adaptacja będzie jeszcze trudniejsza.
Mama Izy

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
adaptacja do przedszkola każdego dziecka jest sprawą indywidualną. Może więc być tak, że faktycznie u córki nie nastąpił etap dojrzałości przedszkolnej. Ale może również są inne powody, dla których uczęszczanie do placówki jest dla niej trudne.
Radziłabym ponownie porozmawiać z przedszkolanką, skupiając się na możliwych powodach smutku i niechęci córki oraz szukając wspólnie sposobów poradzenia sobie z sytuacją (np. przyprowadzanie do przedszkola dziecka przez inną osobę).
Ogólnie rzecz ujmując, początek uczęszczania do przedszkola często jest trudnym doświadczeniem dla wielu dzieci: potrzebują one sporo czasu, aby się przyzwyczaić do rutyny placówki oraz do tego, aby poradzić sobie z negatywnymi emocjami (lękiem przed nowym miejscem, smutkiem spowodowanym rozstaniem z rodzicami).
Jeżeli trudności będą utrzymywać się dłuższy czas, to można skontaktować się ze specjalistą, tj. psychologiem dziecięcym, który wraz z Państwem poszuka innych sposobów rozwiązania problemu.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek