Płacz
Witam,
mam 8,5-letnia córkę. Wychowuję ją sama. Córka bardzo często płacze z byle powodu, boi się wszystkiego: motyla, much itp. Staram poświęcić jej dużo czasu, ale też muszę pracować, czasami nie wiem, co mam zrobić. Jesteśmy za granicą i chodzi do obcej szkoły. Mieliśmy też próbę z czytaniem, odrabianiem lekcji, czasami nie chce iść do dzieci bawić się, poznać, których nie zna, wstydzi się, boi. Ciężko nawiązuje kontakt z dziećmi. Co mam robić?
Marta

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w kontekście doświadczeń rodzinnych zachowania córki nie są zaskakujące. Na dużą traumę dla dziecka, jaką jest rozstanie się rodziców, nałożył się - jak rozumiem - wyjazd za granicę oraz zmiana otoczenia czy brak kontaktu z resztą rodziny (dziadkowie, ciocie itd.). Lękowe zachowania córki więc nie muszą dziwić. Jeżeli zaś chodzi o metody pracy z dzieckiem to radziłabym przede wszystkim udać się do psychologa dziecięcego (lub najlepiej psychologa rodzinnego), który dokładnie zbada sytuację i pomoże zarówno dziecku, jak i Pani poradzić sobie w tej trudnej sytuacji.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek