Paniczny strach przed wieczorem
Witam,
moja 8-letnia córka wpada w panikę, gdy zbliża się wieczór, w ciągu dnia jest normalna, uśmiechnięta, bawi się, a po godzinie 20:00 zaczyna nerwowo spoglądać na zegarek, natychmiast chce się iść myć i jak najszybciej spać, wieczorne wyjścia nie wchodzą w grę, a gdy już to nastąpi to potrafi wpaść w histerię, płakać, od razu boli ją brzuch i często zdarza się, że wymiotuje. Nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek wieczorem wydarzyło się coś złego, co mogło ją tak wystraszyć. Dodam tylko, że córka ma problemy z żołądkiem, często ją boli, zdarzały się częste wieczorne lub nocne wymioty, ale lekarz rodzinny nie stwierdził żadnych zdrowotnych problemów, czy to wszystko może być stres? Jak jej pomóc? Bardzo proszę o radę.
Anna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
tak, najprawdopodobniej jest to reakcja o podłożu lękowym. Zdarza się to u wielu wrażliwych dzieci tak w kwestii wieczornych lęków, jak i tendencji do wymiotów. Lekarz rodzinny wykluczył podłoże medyczne, co tym bardziej wskazuje na podłoże psychogenne. Pani córeczka może nie umieć nazwać tego, co powoduje takie zachowania. Ich utrwalanie się nie będzie sprzyjać jej harmonijnemu rozwojowi, może za to sprzyjać rozwojowi umiejętności manipulowania sytuacją. Uważam, że warto, by zaczęli Państwo pracę z psychologiem dziecięcym. Proszę poszukać mądrej, doświadczonej osoby, która poświęci Państwu dużo czasu, dotrze dzięki temu do źródeł dziecięcego lęku i znajdzie sposoby pomocy. Na pierwsze spotkanie powinni iść Państwo bez córeczki.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska