Pisk 1.5 rocznego chlopca
Witam, jestem mama 1,5 rocznego Jasia. Od samego początku był dzieckiem nerwowym( kolki, asymetryczna postawa ciała, wyprężanie się od pierwszych tygodni) w 9-10 miesiącu zaczęliśmy z mężem tłumaczyć, zabraniać, odwracać uwagę od nieodpowiedniego zachowania z różnym skutkiem. W tym momencie jest płacz, kopanie, szczypanie, ale najbardziej niepokoi nas to ze w trakcie zabawy potrafi zacząć piszczeć, wykręcać raczkami, po tym wraca do zabawy lub rozwija się histeria... staramy się nie reagować , ale trwa to czasem po 30 minut i ręce opadają- lekarz pediatra nie widzi problemu, ale nie możemy normalnie funkcjonować jako rodzina bo nic nie dociera do niego. Proszę o rade!
Pytanie przysłała pani Sabina

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Sabino,
Pisze Pani, że syn od urodzenia był dzieckiem nerwowym, natomiast nie pisze Pani o tym jak nerwowość się objawiała. Bowiem kolki oraz asymetryczna postawa ciała nie mają bezpośredniego związku z nerwowością. Jeśli jednak pediatra nie widzi tu problemu to bardzo dobrze.
Brakuje mi także szczegółów dotyczących wybuchów histerii: w jakich sytuacjach się one zdarzają, co się dzieje przed wybuchem i co po wybuchu. Są to dość istotne informacje bez których nie jestem w stanie Pani do końca pomóc. Problem może wynikać z tego, że np. dziecko nie radzi sobie w zabawie, jest niecierpliwe i to jest dla niego frustrujące. Może też Państwo macie trudności w komunikowaniu się z dzieckiem, które jest np. karane, upominane a nie chwalone za sukcesy. Może synek dostaje histerii bo próbuje coś przeforsować czy wymusić na rodzicach. Proszę Pani Sabino o więcej szczegółów abym mogła Pani pomóc.
To co na pewno mogę Pani polecić to ignorowanie histerii. Rozumiem, że jest to trudne dla Państwa – zwłaszcza jeśli trwa to 30 minut, ale proszę mi wierzyć że jest to najlepszy sposób. Ważne jest natomiast aby w tym czasie na dziecko nie patrzeć, nie mówić do niego, nie grozić mu palcem. A na pewno nie tłumaczyć, że jest to zachowanie niewłaściwe – bo w czasie histerii do dziecka nic nie dociera. Proszę mu wyjaśnić, że zachowanie jest niewłaściwe, że nie życzycie sobie Państwo takich scen, że takie zachowanie Was smuci czy złości – ale dopiero po uspokojeniu się dziecka.
Polecam też Pani książkę: „jak mówić do dzieci aby nas słuchały, jak słuchać aby dzieci do nas mówiły” Faber, Mazlish.
Albo uczestnictwo w szkole dla rodziców.
Pozdrawiam serdecznie i czekam na szczegóły
Dorota Kalinowska