Dziewięciolatek
Jak postępować z synem, który raczej niema kolegów gdyż twierdzi, że jest nie rozumiany przez rówieśników, tzn. syn uwielbia malować, tworzyć komiksy, nawet próbował pisać książkę wszyscy bohaterowie jego projektów są widziane tylko w jego fantazji a kolegom się nie dziwię, bo ja osobiście gubię się w jego świecie fantazji, która ciągle przeplata się z rzeczywistością . Nie może pojąć, że on również może ponieść porażkę. Ciężko mu się uczyć, bo nie umie się skupić. Chodziłam z nim do poradni psychologicznej- pedagogicznej ale tam kierują się tylko pod względem nauki czyli redukcja, a co z jego osobowością i radzeniu sobie w życiu codziennym? Czy powinnam do jakiejś innej poradni go zapisać? Co mam zrobić, aby mu pomóc?
Pytanie przysłała pani Katarzyna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Katarzyno,
Moim zdaniem dziecko powinno przejść pełną diagnozę psychologiczną poprzedzoną wywiadem pogłębionym z Panią i ojcem dziecka by wykluczyć ewentualne zaburzenia. Niemniej jednak proszę pamiętać, że nie ma niczego złego w tworzeniu komiksów, pisaniu książek itd. Problemem może być zatracanie granicy pomiędzy rzeczywistością a fikcją. To może zdarzać się 4/5 latkowi ale nie dziewięciolatkowi. Zdecydowanie warto popracować nad umiejętnościami społecznymi i emocjonalnymi chłopca oraz jego obrazem siebie. To samo tyczy się umiejętności koncentracji uwagi. Wcześniej jednak powinno być wykonane badanie psychologiczne, które potwierdziłoby Pani spostrzeżenia. Zajęcia wspomagające rozwój dziecka może Pani znaleźć w poradniach psychologicznych.
pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy