Jak dziecko z aparatem nauczyć czytać?
Dzień dobry,
Uczeń z którym pracuję jest niedosłyszący - ma aparat, nie implant. Ma 7 lat i jest w 1 kl sp. Ma duże problemy z wysławianiem się i rozumieniem, jego zasób słów jest bardzo mały. Rozpoznaje literki i wypowiada głoski, ale nie potrafi połączyć 2 głosek w sylabę i sylab w słowo.
Jak mu pomóc?
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
Kiedy 35 lat temu uczyłam niesłyszące dzieci czytać, wiele z nich nie miało nawet aparatów (wówczas pudełkowych), a jednak nauczyły się czytać. Trzeba to jednak robić systemowo. Wprowadzać tylko sylaby, budować gramatykę (programować język). Pomocne będą artykuły, które znajdzie Pani w zakładce "Do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Na temat technik pracy nad kształtowaniem systemu językowego dzieci nieśłyszących pisałam także w ostatniej książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Można także skorzystać z monografii J. Cieszyńska "Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym".
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska