Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Udział warg przy realizacji głosek u niesyłyszącego dziecka

Dzień Dobry,

mam ucznia w wieku 6,5 lat z niedosłuchem nabytym, zaaparatowany w 3 roku życia. Dziecko nie ma problemów z rozumieniem mowy i poleceń, ale ma problem z poprawną wymową pod względem artykulacyjnym. Przede wszystkim z realizacją wszystkich szeregów. Głoski realizuje przy użyciu warg. Próbowałam wywołać głoskę "s" ale dziecko nie jest w stanie wydać dźwięku syczenia. W to miejsce pojawia się najzwyklejsze dmuchanie jak np na świeczkę. Wprowadziłam gest z palcem pod brodą, dziecko czuje różnicę u mnie i u siebie ale wykonać nie potrafi. Jak ćwiczyć to wysyczenie? W jakiej kolejności wywoływać głoski?
Pozostałe głoski też nie są realizowane czysto, bo udział mają również wargi. Dodam że chłopiec ma nieustaloną lateralizację. Przy oku prawym posługuje się obiema rękami. Z nogą jest problem bo chłopiec ma trudności z poruszaniem się (skrzywienie miednicy). Grafopercepcja dużo poniżej wieku życia. Ćwiczymy wg metody krakowskiej. Bardzo dziękuję za rady.

Pozdrawiam,
Iwona
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Iwono,

w przypadku pracy z dzieckiem niesłyszącym nad artykulacją, duże znaczenie ma odwołanie się do wrażeń czuciowych oraz odczuć kinestetyczno - ruchowych.
Bardzo dobrym pomysłem było skorzystanie z gestów artykulacyjnych (proszę zwrócić uwagę, że gest dla głoski 's' to palec wskazujący ułożony poziomo pod
 dolną wargą, a nie brodą. Ułożenie palca pod wargą ułatwia dziecku zapamiętanie układu ust - spłaszczone, z odwiedzionymi kącikami -  oraz odczucie przepływu strumienia powietrza). W przypadku szeregu głosek zębowych pomocne jest prawidłowe ułożenie ust (spłaszczone). To ułatwi rozpłaszczenie języka na dnie jamy ustnej oraz zapobiegnie układaniu ust przez dziecko, jak do chuchania (tzw. ryjek). Ponadto, można umieścić między dolnymi jedynkami nitkę z supełkiem (supełek od wewnętrznej strony) i zachęcić dziecko, aby czubek języka przytrzymywało na supełku, a powietrze wydechowe kierowało na zewnątrz w linii środkowej. Dla dziecka ułatwieniem będzie ustawienie pod dolną wargą np. rurki plastikowej do napojów (dziecko ma dmuchać do rurki). Jeśli chodzi o artykulację głosek dziąsłowych - tu najważniejsza jest praca języka i ćwiczenia pionizacji szerokiego języka. Bez tej sprawności bardzo często pojawia się deformacja, m.in. wymowa wargowa.


Pozdrawiam,
Alicja Kabała

Zobacz inne porady w tematyce: wada wymowy, niedosłuch, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć