3-latek z niedosłuchem obustronnym
Witam,
mój syn Kubuś (3 lata) ma obustronny niedosłuch i nosi aparaciki. Ma zajęcia z logopedą i z fundacji, mimo to mówi mało i głównie "po swojemu". Jak mogę mu pomóc żeby mówił normalnie?
Daniel

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Danielu,
dzieci z niedosłuchem powinny wcześniej uczyć się czytać, by wykorzystać informacje wzrokowe do niejako zatrzymania w czasie mowy. Proszę przeczytać artykuły na ten temat na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl, w zakładce do pobrania.
Warto wprowadzić wczesną naukę czytania programem "Kocham czytać" (www.we.pl).
Jeśli niedosłuch nie jest większy niż 90 dB, warto też zastosować: Słuchanie wypowiedzi językowych; program "Słucham i uczę się mówić" - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby i wyrazy.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska