Czterolatek w swoim świecie
Dzień dobry,
Niepokoję się zachowaniem mojego czteroletniego synka. Jest bardzo mądrym dzieckiem, liczy do 100, zna wszystkie litery, rysuje pięknie, ale czasami zachowuje się dziwnie. Odlatuje myślami w jakiś swój świat. W tym momencie patrzy w górę, gdzieś bardzo daleko i wydaje dziwne odgłosy - radosne, czasami bardzo radośnie podskakuje. Mam wrażenie jakby był gdzieś w innym świecie. Wydaje się, że nie słyszy co do niego się wtedy mówi. Proszę mi pomóc, co mam robić. Czy to jest normalne? Mam jeszcze dwóch starszych synów i oni się tak nie zachowywali.
Margaret

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Myślę, że byłoby warto zasięgnąć opinii zespołu diagnostycznego z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalizującej się w rozpoznawaniu zaburzeń rozwoju u małych dzieci. To ważne, że w takiej poradni, nie w ogólnej. Szczególnie cenna będzie obserwacja psychiatry dziecięcego lub psychologa klinicznego. Intuicja mam bywa bezcenna, zwłaszcza poparta wiedzą o rozwoju rodzeństwa. Umiejętności sprawiające, że Pani najmłodszy syn uważany jest za tak mądre dziecko przekraczają standardowe wymagania dla jego wieku życia, a zapadanie się w siebie w połączeniu z odgłosami też nie jest typowe. Miejmy nadzieję, że wszystko jest dobrze, ale proszę sprawdzić u specjalistów.
Serdecznie życzę wszystkiego dobrego.
Agnieszka Sokołowska