Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dyslalia i cechy autyzmu u dwulatka

Witam,
Mój syn w czerwcu skończył dwa latka, bardzo mało mówi: mama, tata, babcia (ale nie nazwie tak mojej mamy tylko potrafi to powiedzieć), kotek, jak mówię do niego np. powiedz mama to on mówi taaa??? No i oczywiście ciągle papla po swojemu. Przez jakiś czas mówił np. na mojego męża mama, a później odwrotnie: mnie wołał tata, teraz już raczej mówi poprawnie. Najbardziej martwi nas to, że kiedyś potrafił powiedzieć pi na picie, jak wychodziliśmy na spacer mówił buta żeby mu ubrać buty, nie mówił za dużo, ale teraz już nie powie kilku słów, które mówił wcześniej. Jak komuś coś daje mówi da, rzadko mówi da żeby jemu coś dać. Na wizycie u neurologa Pani dr stwierdziła dyslalię wieloraką oraz cechy autyzmu takie jak: regres mowy, ciąganie za rękę, jeżeli coś chce (np. jak chce pić to przeważnie daje nam pustą butelkę albo ciągnie nas do kuchni i pokazuje palcem na czajnik) oraz bawienie się wodą. Chociaż to jak dla mnie jest powiedziane trochę na wyrost, mały lubi bawić się wodą chyba jak każde dziecko, raz chce się kąpać pół godziny, a raz po 5 minutach wychodzi z wanny. Ogólnie jest pogodnym dzieckiem, nawiązuje kontakt z rówieśnikami czy na placu zabaw czy w rodzinie, chociaż często jak mu ktoś zabierze zabawkę, a czasem nawet bez powodu, to potrafi lekko uderzyć. Tak samo jak ja czegoś mu zabronię to podejdzie do mnie i uderzy, ale nie mocno raczej tak tylko żeby tylko pokazać. Utrzymuje kontakt wzrokowy, rozumie nieraz nawet trudne polecenia, nie układa autek w rzędzie, bawi się różnymi zabawkami, lubi układać klocki. Na spacerach chodzi za rączkę, ale też lubi mi uciekać w parku i cieszy się jak go gonię. I najgłówniejszy nasz problem to to, że nie zrobi nic na co on teraz nie ma ochoty i nic nie powtórzy jak powiem mu: powiedz mama albo powiedz tata, nie wspominając już o słowach, których nie umie powiedzieć. Nie wiem jak zachęcać go do poznawania nowych słów i do komunikowania się żeby powiedział am jak chce jeść i chociaż pi jak chce pić.
Mam pytanie: które pomoce dydaktyczne z serii "Słucham i uczę się mówić" będą odpowiednie przy dyslalii i czy mogę najpierw przekonać dziecko do słuchawek przez puszczanie mu najpierw jakiejś muzyki? Oraz czy tak jak nastąpił u niego regres mowy to może z czasem również nabyć inne cechy autyzmu?
Pozdrawiam

Marta
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Marto,

W takich sytuacjach, jak Pani opisuje diagnozujemy zagrożenie autyzmem i rozpoczynamy terapię, bo gdy brak mowy konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:

- program słuchowy,

- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,

- ćwiczenia dużej i małe motoryki,

- ćwiczenia pamięci,

- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),

- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,

- ćwiczenia kategoryzacji,

- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).

Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.

Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.

Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

Słuchanie muzyki jest niekorzystne, bo stymuluje prawą półkulę mózgu. Należy od razu rozpocząć od słuchawek. O tym jak sobie radzą z tym matki może Pani przeczytać na forum www.konferencje-logopedycczne.pl.

Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

 

Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: regres, rozwój mowy, autyzm, dyslalia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć