Czy moje dziecko jest autystyczne?
Witam,
mój syn ma 16 miesięcy, jest wcześniakiem, urodził się przed 32 tygodniem poprzez cc. Mój synek na niczym się nie skupia, nie bawi się zabawką dłużej niż 20 sekund. Jak chce się z nim bawić klockami, samochodzikami, pluszakami itp. to zabiera mi z ręki i zaraz je odrzuca i zajmuje się czymś innym.\
Pierwsze słowo usłyszeliśmy już w 5-6 miesiącu życia, później przestał je mówić, jak się nauczył mówić "mama" czy "tata" też po jakimś miesiącu przestał je wypowiadać. Teraz sobie tylko gaworzy, skupia się teraz na chodzeniu, idzie mu całkiem dobrze, nie wiem, co mam myśleć i robić, niektóre aspekty autyzmu można mu przypisać, niektóre nie, jak zdiagnozować autyzm?
Czy może wynika to z tego, że jest wcześniakiem i potrzebuje troszkę więcej czasu na rozwój? Proszę o poradę, co robić.
Klaudia

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
regres w rozwoju mowy jest bardzo niepokojący, jednak na postawie jedynie tego objawu trudno stawiać diagnozę autyzmu. Proszę zwrócić uwagę czy synek reaguje na imię (wołany odwraca się w Pani stronę), potrafi naśladować proste gesty, np. "pa pa", czy pokazuje palcem, rozumie i reaguje na komunikat "nie wolno". Jeśli nie, warto skontaktować się z ośrodkiem wczesnej interwencji lub Centrum Metody Krakowskiej (tel. 514-553-534) w celu dokładnego zbadania synka pod kątem zagrożenia autyzmem. Wcześnie postawiona diagnoza jest szansą na samodzielne funkcjonowanie dziecka w przyszłości.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł