Co dzieje się z moim synkiem?
Witam serdecznie,
jestem mamą Karolka, który ma 2 latka i 3 miesiące. Do pewnego momentu rozwijał się bardzo szybko: mówił pojedyncze wyrazy "mama, tata, baba, dziadzia, ciocia, kółko", bezbłędnie wskazywał elementy na obrazkach, naśladował odgłosy wydawane przez zwierzątka, tj. krówka, konik, kotek, piesek, owieczka, oraz pojazdy, tj. traktor i samochód. Jeżeli czegoś lub kogoś nie widział, komunikował nam to, mówiąc "ma". Od około 19 miesiąca wszystko się skończyło. Z wymienionych przeze mnie umiejętności Karolka pozostały tylko słowa "mama, tata, pa pa". Od 16 miesiąca Karolkiem zajmowała się teściowa, ponieważ wróciłam do pracy. W domu sytuacja stała się napięta, pojawiły się kłótnie, które często widział i słyszał nasz synek. Mężowi nie odpowiadała moja praca, a mnie sposób zajmowania się Karolkiem przez teściową. Syn niemalże cały czas oglądał z nią bajki. Zabawa również odbywała się przy bajkach. W tym czasie Karolek często nam chorował na gardło. Wtedy prawie nie miał kontaktu z innymi ludźmi. Z dziećmi prawie wcale nie ma kontaktu. Unika kontaktu wzrokowego z obcymi, sporadycznie reaguje na swoje imię. Synek jest pogodnym chłopcem, bardzo przywiązanym do taty i mamy. Jesteśmy umówieni do psychiatry dziecięcego. Boję się diagnozy, którą nam może podać. Czy opisane przeze mnie objawy mogą wskazywać na autyzm? Będę ogromnie wdzięczna za odpowiedź. Z wyrazami szacunku.
Paulina

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
regres w rozwoju jest rzeczywiście niepokojącym objawem, tak samo jak unikanie kontaktu wzrokowego czy wybiórcze reagowanie na imię, często związanym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Bardzo się cieszę, że mimo Pani obaw, bardzo szybko reagują Państwo na nieprawidłowości w rozwoju synka; wczesna diagnoza jest jednym z głównych czynników warunkujących powodzenie terapii, a w przyszłości samodzielne funkcjonowanie syna. Psychiatrzy często odkładają stawianie diagnozy autyzmu, radzę więc skonsultować się również z psychologiem dziecięcym specjalizującym się z zaburzeniach rozwojowych, który oprócz ewentualnego rozpoznania, będzie mógł również zaproponować odpowiednie działania terapeutyczne.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł