5-latek: czy to autyzm?
Witam,
jestem mamą 5-letniego chłopca. Kiedy skończył 4 lata coś się zmieniło, nagle przestał mówić, zaczął mruczeć. Chodzę z nim do neurologopedy, neurologa, psychologa, psychiatry i każdy z nich ma inne zdanie. Pani neurologopeda mówi o autyzmie i echolali. Czy to możliwe? Miał robione badanie EEG, wyszło mu wspaniale. Słuch ma prawidłowy, w lipcu będzie miał rezonans. Dziecko rożnie się zachowuje: czasami jest grzeczny jak aniołek, a czasami diabeł wcielony. Jest agresywny w stosunku do mnie, jeśli zabronię mu czegoś lub nie chcę mu czegoś kupić. Natomiast mojego partnera słucha, jest grzeczny czuje jakiś respekt. Na mnie, natomiast, wymusza wszystko, nie popuszczam, ale źle się to kończy z jego strony. Ma swoje humory. Co do mowy dziecka to nie chce mówić, często mruczy, ale jeśli coś naprawdę chce to powie. Pani neurologopeda nie wierzy mi, że cokolwiek mówi. Powiedziała, że kłamię, ale mam nagrane jak syn mówi, że chce rogalik, lizaka czy napoje. Sygnalizuje również potrzeby fizjologiczne. Bawi się z psem: mówi do niego „daj łapkę”, „wyjdź”, „chodź tu”. Czasami zachowuje się jak dziecko autystyczne, ale czy całkowicie jest? Może są to jakieś cechy? Dodam jeszcze, że dziecko śmieje się na głos, przytula, nie boi się otoczenia, nie unika wzroku, a kiedy idziemy do lekarza, nie chce współpracować, udaje, że nie słyszy. Proszę o poradę.
Zuzanna

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
często mówi się o zaburzeniu ze spektrum autyzmu, co znaczy, że nie ma dwóch takich samych dzieci z autyzmem, część charakterystycznych symptomów może nie występować wcale (np. unikanie kontaktu wzrokowego czy przytulanie się). Nie widząc dziecka, nie mogę postawić diagnozy, ale wiele opisanych przez Panią zachowań synka jest bardzo niepokojących, przede wszystkim regres mowy czy zachowania agresywne.
Postawienie diagnozy jest bardzo ważne, ale nie powinna Pani tracić czasu na wykonywanie szeregu badań, bez jednoczesnego podjęcia terapii. Certyfikowanych terapeutów Metody Krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Ważne jest, by nie stosowała Pani wielu terapii jednocześnie, tylko wybrała jedną i konsekwentnie trzymała się jej założeń.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł