5-latek - rozwój manualny
Witam,
Wnuk nie chce rysować, nie rysuje nic, tylko maże linie poziome i pionowe czasem kolorową kredką. O rysowaniu szlaczka nie ma mowy. Nawet nie potrafi prowadzić po śladzie. Chodzi do przedszkola, a pani przedszkolanka potwierdza. Prace z przedszkola nie są wykonane do końca. Nie rysuję żadnego kształtu np. postaci, domku, drzewa. Nie bawi się zabawkami ani nie buduję z klocków, czasem, b. rzadko, z kimś z dorosłych. Fascynuje się toi toią (ubikacje przenośne). Wszędzie je wypatrzy i tworzy pytania typu: ile kup się zmieści, co by się stało gdyby wybuchła itp.
Jolanta

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Jolanto,
Sądzę, że warto udać się z wnukiem do psychologa dziecięcego, który przyjrzy się jego rozwojowi.
To co Pani pisze powinno niepokoić.
Pięciolatki są już bardzo sprawne manulanie i mimo dużych różnic w poziomie rysowania potrafią z wyobraźni rysować rysunki tematyczne (np. swoją rodzinę czy postacie z przeczytanej bajki), a rysowanie po kropkach, kolorowanie bez wychodzenia za linię czy samodzielne rysowanie prostych kształtów nie sprawia im już żadnych trudności.
Niepokojące jest również to, że wnuk nie bawi się zabawkami. Pięciolatki używają ich w pełni zgodnie z przeznaczeniem, bawią się również wspólnie w udawanie różnych postaci (np. załogi okrętu morskiego).
Ograniczone zainteresowanie-fascynacja Toi-Toi'ami również wymaga głębszego przyjrzenia się.
Pani Jolanto proszę nie zwlekać i namówić rodziców dziecka na wizytę u psychologa dziecięcego. Mogą najpierw iść sami, opowiedzieć o swoich niepokojach i wspólnie z psychologiem ustalić dalszą drogę postępowania.
Wnuczek jest już dużym chłopcem i dalsze pozostawienie go bez wparcia specjalisty może mieć złe skutki dla dalszego rozwoju i umiejętności samodzielnego poradzenia sobie w szkole i kolejnych etapach życia.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak