Stopy płasko-koślawe. Wiotkość stawów
Witam,
mój synek obecnie ma 3 lata i 8 msc. Ortopeda stwierdził u niego wiotkość stawów oraz stopy płasko-koślawe, zalecił stosowanie wkładek supinujących oraz trójwymiarową terapię manualną stóp. Podkreślił jednak, że stan ten unormuje się z wiekiem, a ćwiczenia mają jedynie pomóc dziecku przy poruszaniu się. W związku z tym mam pytanie. Czy faktycznie stopy dziecka są w stanie wzmocnić się na tyle z wiekiem żeby ta wiotkość sama minęła? I czy metoda Vojty jest w stanie tutaj pomóc? Chciałam podkreślić, że od 5 msc ćwiczę z synkiem metodą Vojty zaleconą przez fizjoterapeutę. Ten jednak nie widzi efektów poprawy i twierdzi, że potrzeba kilku lat na poprawę jakości chodzenia dziecka. Proszę mi napisać czy faktycznie tak jest. Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie.
Kinga

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
jest to bardzo trudne pytanie dla mnie. Metoda Vojty ma poprawić jakość poruszania się dziecka i jego postawę. Terapia metodą Vojty nie zmienia genetyki człowieka, tak więc nieprawidłowości, odchylenia czy zaburzenia morfologiczne uwarunkowane genetycznie nie są przedmiotem tej terapii. Wskazaniem są ewentualnie występujące równocześnie zaburzenia czynnościowe. Trójwymiarowa terapia manualna stóp jest wskazana przede wszystkim w przypadku strukturalnych wad stóp. Nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie czy wiotkość stawów jest w stanie samoistnie ustąpić. Ze względu na to, iż wkładki supinujące mogą stanowić zagrożenie prawidłowej czynności stopy, proponowałbym dokładne rozważenie ich stosowania włącznie z zaprzestaniem ich używania.
Pozdrawiam gorąco
Wojciech Dutka