Rozwój 3-latka
Dzień dobry,
zwracam się z prośbą o opinię, czy moje dziecko rozwija się prawidłowo. Syn poszedł od września do przedszkola. Od samego początku jest kilka problemów. Syn w przedszkolu ciągle biega, nie umie skupić się na zadaniach, za późno woła siusiu (jak już troszeczkę popuści) oraz nie bawi się z innymi dziećmi, z Paniami ma normalny kontakt, choć też często nie słucha poleceń. W domu zachowuje się lepiej, usiądzie z książeczką, ułoży puzzle, porysuje, bawi się samochodami. Jest żywiołowym dzieckiem, ale w domu mimo to potrafi się skupić i słuchać poleceń. Nie zawsze odpowiada na zadane pytanie, jeśli nie chce - nie zrobi tego. Jest jeszcze jeden problem: z mową. Syn długo nie mówił, zaczął pól roku temu mówić pierwsze słowa, teraz mówi całymi zdaniami, ale często wypowiada się w trzeciej osobie. Proszę o poradę, czy rozwój mojego syna jest w normie czy powinnam zgłosić się po pomoc?
Paulina

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
rozwój dzieci określany przez tzw. normę ma dosyć szeroki zakres. Z jednej strony można zatem powiedzieć, że prawdopodobnie wszystko jest dobrze. To, że trzyletnie dziecko jest ruchliwe to dobrze (pytanie jaki jest tego zakres?). To, że w przedszkolu, do którego chodzi dopiero od miesiąca, jest bardziej pobudzone niż w domu, to też zwykła rzecz. Z drugiej strony późny rozwój mowy to alarmujący sygnał, lecz z Pani listu wynika, że już wszystko jest dobrze. Brak kontaktu z dziećmi też nie jest dobrą informacją, jeśli jest to brak całkowity.
Myślę, że najlepiej byłoby zapytać pań nauczycielek, czy podzielają Pani obserwacje i uważają, że dziecku przydałaby się dodatkowa pomoc. Jeśli tak, proszę udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o ocenę poziomu rozwoju i zalecenia do pracy.
Agnieszka Sokołowska