Nie pomogło Przedszkole Integracyjne
Pani Profesor!
Mam synka Marcela, który skończy 23 maja 6 lat. Jest zdiagnozowany jako dziecko ze spektrum autyzmu. Przez 3 lata chodził do Przedszkola Integracyjnego. Nic to nie pomogło. Mowa Marcela jaka była nieprawidłowa to taka została. Krótko powiem, że zawsze siedział sam, bo nauczycielka musiała realizować program, a nie pracować indywidualnie. I tak zmarnowane 3 lata. Dopiero mama 2 dni temu znalazła stronę internetową z hasłem "6 latek nie mówi". Wspaniałe są Pani porady dla matek, które mogą pracować z takim dzieckiem. Marcelek wypowiada prawidłowo proste wyrazy jednosylabowe np.: tak, nie, mama, tata, daj mi, natomiast wyrazy dwu, trzy-sylabowe skraca do jednej np. telefon - fon. Ogląda często bajki i czasami rozumie pytania, bo odpowiada tym co zna lub zapamiętał z z niej. Mam nadzieję, że pod Pani wskazówkami uda mi się sprowadzić synka na ziemię.
Jula

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Julo,
Niestety taka jest rzeczywistość przedszkoli integracyjnych, że niezwyke rzadko dzieci z zaburzeniami rozwoju odnoszą wymierne korzyści.
Radzę:
1. wyeliminować całkowicie telewizję, komputer, muzykę, gry w telefonie komórkowych, jednym słowem wszystko, co stymuluje nadmiernie prawą półkulę mózgu.
2. zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki" - l. pojedyncza www.arson.pl Dziecko musi słuchać W SŁUCHAWKACH!, 30-40 minut dziennie. Można ten czas podzielić na 3-4 sesje.
3. Stymulować spontaniczne wypowiedzi - "Kocham czytać" - www.we.pl.
4. Stymulować funkcje lewej półkuli mózgu - "Układanki lewopółkulowe" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Ćwiczenia dokładnie opisałam w książce: "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci". Marcelek potrzebuje 2 godzin intensywnej pracy przy stoliku każdego dnia.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska