Czy to autyzm?
Witam Panią,
mam 15 miesięcznego synka Szymona. Niepokoją mnie dziwne zachowania syna. Nie reaguje na swoje imię jak go wołam, dziwnie się napina.
Czasami kręci się w kółko, gdy chodzi czasami przechyla główkę na bark.
Ogólnie jest bardzo żywym dzieckiem, uśmiecha się, lubi inne dzieci, lubi się przytulać, lubi gilgotanie, wygłupy.
Gdy miał 10 miesięcy robił papa, kosi kosi, dawał buzi, bił brawo teraz to
zanikło, nic nie mówi, tylko gaworzy. Nie pokazuje palcem jeśli poproszę aby coś pokazał.
Proszę o pokierowanie mnie do jakichś specjalistów mam się udać aby pomóc synkowi.
Kamila

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kamilo,
regres w rozwoju komunikacji, o którym Pani pisze zwykle wskazuje na spektrum autyzmu, dlatego warto już rozpocząć stymulację rozwojową zanim wszystkie zachowania się ujawnią i utrwalą.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych, program: "Słucham i uczę się mówić" - najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia"
oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować
układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski"
(www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto zastosować "Czytanie prawopółkulowe - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Powinna Pani udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska