Czy to normalny etap rozwoju?
Moja prawie 6-letnia córka od pewnego czasu zachowuje się inaczej niż dawniej. Od listopada 2012 roku ja podjęłam pracę, mąż jest ciągle za granicą, wraca do domu co 3-4 miesiące, córkę odprowadzam przed 8 do przedszkola i jest w nim aż do 17. Wydaje mi się że nasiliło się to właśnie odkąd poszłam do pracy, wcześniej też nie była idealna, ale teraz już nie mam do niej siły, o co jej nie poprosić zawsze odmawia, na wszystko ma odpowiedź, gdy czegoś jej odmówię to jeśli ma coś pod ręką odepchnie to, czasem rzuci, jak próbuję zastosować jakąś karę, np. nie będzie bajki, bo prosiłam żebyś posprzątała zabawki, a ty nie zrobiłaś tego, reakcją jest udawany płacz wręcz z krzykiem. W szkole wiem, że jest ok, na bieżąco pytam pani o jej zachowanie, jedynym minusem jest to, że bawi się raczej tylko z chłopcami, albo to że strasznie chce dominować i dyktować jak, czym i kto ma się bawić. Czy to przejdzie? Jak mam z nią postępować? Czy powinnam iść z nią do psychologa? A może ja powinnam z tego skorzystać? Ja jestem strasznie nerwowa, nie umiem sobie z tym poradzić, sama siebie nienawidzę za to, że często najpierw na nią nakrzyczę, a potem tego żałuje, a najgorsze jest to, że w myślach chcę ją przeprosić, przytulić, a nie robię tego. Proszę o pomoc, jakieś rady czy wskazówki, bo to już chyba jest problem.
Ela

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Niewątpliwie jest Pani w trudnej sytuacji. Miejsce pracy ojca córeczki
powoduje, że tak naprawdę wychowuje pani córeczkę samodzielnie. Jest to
mocno obciążajace zwłaszcza w połączeniu z pracą na pełen wymiar godzin.
Córeczka jest w tym wieku, że dopiero uczy się zasad. Ma trudności z
przyjęciem stawianych jej przez Panią granic. Myślę, że ma silny
charakter. Bardzo ważne jest, aby w takich przypadkach bardzo
konsekwentnie przestrzegać zasad. Zachęcam do przeczytania lektury
"Sposób na trudne dziecko" Pisula. Jest to świetny poradnik dla
rodziców. Jeżeli czuje Pani, że zbyt mocno denerwuje się na córeczkę i
za mało jej okazuje czułości warto udać się do psychologa w poszukiwaniu
wsparcia. Dobrze jest się sobą zająć.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska