Lateralizacja skrzyżowana
Witam,
W książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" pisze Pani: "...konieczne są ćwiczenia pozwalające przyspieszyć wybór ręki, oka, nogi, ucha."(s. 280). Następnie podane są ćwiczenia, które wszystkie wykonuję razem z dzieckiem. Dodam, że syn ma 22 miesiące, oko, ucho , noga - prawostronne, zaś ręka zazwyczaj lewa, mowa w pełni wykształcona, posługuje się również zdaniami podrzędnie złożonymi. Moje pytanie: Co powinnam zrobić z tą ręką? Czy w ogóle coś powinnam robić? Czy można zapobiegać skrzyżowanej lateralizacji czy tylko jej konsekwencjom?
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Jak słusznie Pani sądzi, możemy tylko zapobiegać skutkom skrzyżowanej lateralizacji. Mam wątpliwości, czy rzeczywiście ręka lewa jest dominująca, bo do tej pory nie spotkałam dziecka, by miało dominację lewej ręki przy prawym oku, uchu i nodze. Oczywiście to nie oznacza, że tak nie może się zdarzyć, ale trzeba bacznie obserwować co i z jaką precyzją wykonuje Synek lewą i prawą ręką. Na razie więc proszę wykonywać z dzieckiem dużo ćwiczeń manualnych, zawsze kładąc narzędzie w linii środkowej ciała. Przez najbliższe dwa miesiące proszę stymulować dziecko do działań manualnych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska