Lateralizacja skrzyżowana?
U mojego synka który ma 3,5 roku pani logopeda stwierdziła lateralizację skrzyżowaną (przy ćwiczeniach patrzył na lewe oko, słuchał lewym uchem, kopał prawą nogą i prawą rączką malował). Logopeda kazała mi sprawdzić te funkcje jeszcze w domu i ku mojemu zdziwieniu synek patrzył i słuchał tylko prawą stroną. Jak się do tego odnosić?
Poza tym syn wymawia literkę "k" zamiast "t" i literkę "g" zamiast "d". Próbuję z nim ćwiczyć nawet na siłę prawidłowe wymawianie, ale z marnym skutkiem (ma skrócone wędzidełko, które niby trzeba zrobić, ale warto byłoby poćwiczyć - taka jest opinia logopedy. Proszę o pomoc, czy to może zmienić się z wiekiem? Barbara

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Barbaro,
badanie dominacji stronnej trzeba powtórzyć i należy pamiętać, że podczas badania ucha dziecko nie może brać słuchawki,czy innego obiektu do ręki, bo jeśli jest praworęczne, to automatycznie prawa ręka powędruje do prawego ucha. Dziecko powinno stać i pochylić się nad przedmiotem, którego dźwięków ma słuchać.
Zamiana "t" i "d" na "k" i "g" jest zjawiskiem rozwojowym (choć najczęściej u dzieci bywa odwrotnie). Głoski: k, g, t, d są przedniojęzykowe i krótkie wędzidełko nie ma wpływu na wymowę. Skrócone wędzidełko ma wpływ na wymawianie głosek: l, sz, ż, cz, dż i r. Zawsze należy najpierw ćwiczyć zanim podejmie się decyzję o zabiegu.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska