Lateralizacja skrzyżowana
Witam,
Jestem mamą dziesięciolatka. U mojego syna lateralizacja skrzyżowana została wykryta bardzo późno, gdyż w 2 klasie szkoły podstawowej. Widząc problemy w nauce zgłosiłam się do fachowców na badania. Okazało się, że obok lateralizacji skrzyżowanej została u niego zdiagnozowana również skłonność do dysleksji. Osobiście pracuję z synem bardzo dużo, chodzi na zajęcia do pedagoga szkolnego pod kątem problemów z czytaniem. Jednakże tak późna diagnoza i duże problemy z czytaniem spowodowały obniżenie jego samooceny, szczególnie gdy porównuje się do innych dzieci w klasie. Do tego dochodzi bunt dziesięciolatka i niechęć do szkoły. Nie umiem go przekonać, że czytanie to najważniejsza umiejętność, jaką człowiek powinien się nauczyć. On nienawidzi czytać! Choć jesteśmy pod opieką psychologa ja zastanawiam się co mogę jeszcze zrobić i jak mu pomóc.
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
przede wszystkim należy wytłumaczyć Synkowi, dlaczego ma trudności w nauce czytania. W prosty sposób psycholog powinien dziecku wyjaśnić na czym polega skrzyżowana lateralizacja, a potem trzeba wrócić do nauki sylabami - polecam K. Sedivy "Czytanie programowane" - www.we.pl. Jeśli podczas terapii stosowana jest metoda zmuszania do czytania tekstów, to Synek nigdy już nie polubi czytania. Należy czytać w domu wg programu 30 minut, ale za to nie zmuszać dziecka do czytania szkolnych czytanek, a przeczytać je Synowi. To taki układ z dzieckiem "Ty czytasz codziennie 30 minut sylaby, a ja Ci za to czytam czytankę".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska