Dziecko bije
Witam,
Od niedawna mamy problem z synkiem 4-letnim, zaczął mu się okres przekory - jak się na coś nie zgadza to piszczy, krzyczy, buntuje się (co staramy się ignorować i nie wdawać z nim w dyskusje) i co najgorsze też bije - nas rodziców, panie w przedszkolu, wszystkich kto akurat jest blisko. Na dodatek zaczął też bić dzieci bez powodu - np. biegnie, mija dziecko i uderza je i biegnie dalej. Najczęściej robi to lekko (tak, że nie boli), ale zdarza się że zrobi to za mocno. Reagujemy z mężem na każde takie zachowanie, najczęściej sadzamy go w kącie żeby go odizolować, żeby się uspokoił, (panie w przedszkolu sadzają go przy stoliku), a następnie wymagamy przeproszenia oraz tłumaczymy cały czas ze nie wolno bić, że to boli itd. Tak samo jeżeli uprzedzamy go, że dostanie karę za takie zachowanie w przedszkolu np. później nie obejrzy żadnej bajki w domu, ale to i tak to nie skutkuje, on robi to nadal. On bardzo nas przeprasza za swoje zachowanie, mówi że nie będzie tego robił, ale niestety robi to nadal przy kolejnej okazji.
Co jeszcze możemy zrobić, jak dotrzeć do niego, jak wytłumaczyć, że tak robić nie wolno? Jakie sposoby podsunąć dziecku na odreagowanie złości i frustracji - inne niż krzyki, piski, bicie? Bardzo proszę o poradę i dziękuję z góry.
Ela

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Proszę dać synkowi trochę czasu na nauczenie się zasady "nie wolno
bić". Jeżeli jesteście Państwo konsekwentni i Panie w przedszkolu również to odniesie to skutek. Pracując nad zachowaniem trudnym musimy pamiętać, aby w innych sytuacjach chwalić dziecko nawet za najdrobniejsze osiągnięcia np. wyrzucenie papierka do śmieci, ładne założenie kapci. Niezwykle ważny jest również wspólny czas poświęcony na zabawie wybranej przez dziecko. Da to synkowi możliwość porządzenia rodzicami w takiej sytuacji, kiedy może to robić. Prawdopodobnie zmniejszy to napięcie emocjonalne synka.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak