Płacz, agresja, bicie
Witam, jestem mamą cudownych bliźniaczek w wieku 3,5 roku.Niestety z jedną z nich od jakiegoś czasu mam sporo problemów. Przedszkolanka zgłosiła mi, że córka popycha i szczypie inne dzieci. Niestety wobec swojej siostry też to
stosuje. Oczywiście gdy widzę takie zachowanie moja reakcja jest natychmiastowa, ale nie wiem jak to wygląda w Przedszkolu?! Córka ma nadwagę, jest sporą dziewczynką, choruje na chorobę Hashimoto i codziennie przyjmuje hormony. Ale problem bicia pojawił się tydzień temu.
Następny problem to codzienne ataki złości w domu krzyk=złość=płacz i tylko mama może przytulic. Ok przytulę, uspokoję po czym chcę coś wytłumaczyć i znów zaczyna się płacz. Dodam iż staram się organizować córkom czas. Spacer,
wspólne zabawy, malowanie itp. Traktuję córki tak samo, ale gdy tylko coś się
dzieje to "córka rozbójnik" chce mnie i odpycha swoją siostrę. Nie wiem jak temu zaradzić, niepokoi mnie takie zachowanie. Ja z natury jestem nerwusem i nie ukrywam, że czasem na dzieci krzyknę. Jest w Przedszkolu chłopiec, bardzo niegrzeczny, niezbyt lubiany przez grupę i wydaje mi się, że córka próbuje naśladować jego zachowanie. Tylko dlaczego?
Proszę o pomoc.
Pozdrawiam,
DOROTA

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto, nagła zmiana zachowania Córeczki jest z pewnością związana z jej chorobą, a także leczeniem. Fakt, że Pani krzyknie na dziecko nie ma tu znaczenia, przecież na drugą Córkę też Pani czasem krzyknie i nie ma to wpływu na jej agresję.
Leczenie hormonalne powoduje nie tylko nadmierny przyrost wagi, ale także zaburzenia emocjonalne. Nie zmienia to faktu, że powinna Pani być konsekwentna i nie pozwolić na manipulację typu: zrobiłam coś złego, a teraz mama mnie przytuli.
Radzę udać się do psychologa, który ma doświadczenie w pracy z dziećmi przejawiającymi agresję.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska