Przydział 5-letniego dziecka do grupy czterolatków
Witam serdecznie!
Mam problem z przydziałem do gminnego przedszkola mojej córki, rocznik 2008. Przy podpisywaniu umowy pani dyrektor w przedszkolu poinformowała mnie, że moja córka jako, że pierwszy raz jest objęta rekrutacją do gminnego przedszkola będzie chodziła z czterolatkami. Nadmieniam, że moje dziecko jest dobrze rozwijającym się dzieckiem, uczęszczającym teraz już drugi rok do placówki prywatnej. Telefonowałam do UM Krakowa wydział edukacji z prośbą o wyjaśnienie, ale tu tylko uzyskałam informację jakoby nic się nie działo, bo "dostała się do przedszkola córka". Następnie zasięgnęłam informacji w kuratorium i tu się dowiedziałam, że "nie ma żadnego zapisu prawnego pozwalającego się odnieść do przydziału dzieci do grup wiekowych". Przyznam, że mam chaos w głowie. Tyle się mówi o reformie szkolnictwa, a tu od razu dyskryminacja mojego dziecka. Mam wrażenie, że ten cały obowiązek pięciolatka i przyjmowanie do przedszkola to fikcja. Co zrobić? Proszę o poradę.
Iwona

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego przed pójściem do szkoły dla dzieci pięcioletnich oznacza dokładnie to, że gmina musi zapewnić każdemu dziecku możliwość uczenia się w grupie zerówkowej. Jeśli w danym przedszkolu nie ma takiego miejsca, musi zaproponować w innym. Z tego, co zrozumiałam, Pani córka urodzona w 2008 roku w tym roku skończy pięć lat, a więc musi odbyć roczne przygotowanie do nauki szkolnej, aby jako sześciolatek iść do klasy 1.
Nawet jeśli w przedszkolu nie ma zerówki i dziecko idzie potem do szkoły po prostu po ukończeniu grupy starszaków, to nie ma najmniejszego sensu dobrze rozwijającego się dziecka zapisywać do grupy dzieci młodszych od niego. To nie będzie sprzyjało rozwojowi ani społecznemu ani umysłowemu Pani córki. Rok w życiu małego dziecka to bardzo dużo. W wielu sferach zupełnie inne zadania stawia się czterolatkom i pięciolatkom.
Jeśli chce Pani przeciwdziałać decyzji dyrektora należy sprawę załatwiać formalnie, na piśmie. Telefon nie ma żadnej mocy prawnej, na pismo musi Pani ktoś odpowiedzieć w każdym urzędzie, a Pani przysługuje prawo do odwołania. To stawia możliwość załatwienia czegokolwiek w zupełnie innym świetle. Zanim jednak wejdzie Pani na drogę urzędów, proszę spróbować spokojnie (+ na piśmie) porozmawiać z dyrektorem, by być może niepotrzebnie nie załatwić sobie wroga. W każdym razie dziecko 5-letnie, powinno chodzić do grupy 5-latków, zwłaszcza, że za rok szkoła.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska