Autyzm?
Witam!
Moja córeczka właśnie skończyła dwa latka. Jest bardzo mądrą i ruchliwą dziewczynką. Niepokoi mnie to, że nie mówi, czasami nie reaguje na imię i polecenia, nie pokazuje w książeczce np. krówki, umie pokazać kształty. Podchodzi blisko telewizora, cieszy się z bajek. Córeczka wychowuje się bez taty (jej ojciec jest bardzo zamkniętym w sobie człowiekiem)... Umie bawić się sama, skupia się na układaniu klocków, rysowaniu, zabawie z ciastoliną, uwielbia zabawy w kuchni, nie lubi lalek. Ale zawsze chce żebym bawiła się z nią (siedziała obok). Interesuje się jak coś jej pokazuje. Uwielbia przytulanie z mamą, gilgotki itp. Chodzi za mną po domu. Nie ma kłopotu z jedzeniem. Nie lubi obcych, nie zwraca na nich uwagi, jedynie interesują ją dzieci. Piszę, bo zachowuje się inaczej niż inne dzieci w rodzinie, np. nie reaguje jak ciocia do niej mówi itp. Zastanawiam się czy to bardziej autyzm czy może niedosłuch? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.
Klaudia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Klaudio,
Myślę, że ma Pani rację obawiając się o prawidłowość rozwoju Pani córeczki. Odnosząc opisane objawy do wieku życia dziecka, uważam, że jak najszybciej mała powinna znaleźć się pod opieką zespołu wczesnej interwencji. Jeśli chodzi o moje hipotezy myślę, że warto sprawdzić kilka obszarów: autyzm, słuch, poziom poznawczy. Proszę przyjrzeć się zabawom małej: na ile są sensoryczno-motoryczne, na ile społeczne, to ważne. Może być też tak, że znaczenie odgrywa temperament po tacie, choć to nie jest bardzo prawdopodobne, bo napisała Pani, że mała jest ruchliwym dzieckiem. Choć puzzle i rysowanie to zwykle nie są zabawy preferowane przez dwulatki o żywym usposobieniu.
W zakresie niezbędnych badań do wykonania jak najszybciej bardzo proszę o konsultację: neurologa dziecięcego, laryngologa, psychiatry lub psychologa dziecięcego oraz logopedy.
Chodzi mi o specjalistów doświadczonych w pracy z malutkimi dziećmi, to bardzo ważne. Takich należy szukać w ośrodkach wczesnej interwencji. Zaświadczenie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydają poradnie psych-ped.
Pani córeczka jest tak malutka, że bez względu na to, jaka okaże się przyczyna jej problemów, doświadczeni terapeuci bardzo dużo pomogą ruszyć jej naprzód. Proszę być dobrej myśli i pamiętać, że plastyczność centralnego układu nerwowego małych dzieci jest fenomenalna, silna i pod wpływem terapii dzieje się wiele dobrego. Proszę nie zlekceważyć braku mowy u dwulatka.
Serdecznie życzę, by sprawy ułożyły się jak najlepiej i pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk