Kłopoty z mową 4-latki
Witam serdecznie,
Od około 2 miesięcy, jedna z moich 4-letnich córek bliźniaczek ma poważne kłopoty z mówieniem. Polega to na tym, że nie może wypowiedzieć słowa np. "uciekły" mówi - uuuuuu-blokada - i dopiero uciekły. Tak, jakby coś blokowało jej wypowiedzenie tego słowa w gardle. Dziewczynki są bardzo energiczne, bardzo dużo mówią, te kłopoty nie są ciągłe, zdarza się to od czasu do czasu, ale bardzo mnie to niepokoi, tym bardziej, że niedługo zacznie się rok szkolny, a wiadomo jak rówieśnicy mogą reagować, i po prostu żal mi córki, wydaje mi się, że sprawia jej to ogromny problem. Zaczęło się to mniej więcej od momentu, kiedy zaczęły chorować na gardło, oskrzela, jesteśmy właśnie po konsultacji u laryngologa (podejrzenie przerostu 3 migdałka) córka głośno mówi, skarży się na bóle uszu, ale okazało się, że ma zakitowane uszy... Proszę o radę.
Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
Dość często się zdarza, że jedno z bliźniąt ma problemy rozwojowe, także niepłynność. Nie powinna Pani czekać na pojawienie się pełnych objawów. Warto rozpocząć działania profilaktyczne. Warto sprawdzić rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka oraz dominację stronną (szczególnie ważna jest uszność) i funkcje lewej półkuli mózgu.
Moje rady w sytuacji niepłynności są następujące:
1. 12 godzin snu w nocy,
2. Całkowite wyłączenie telewizji, gier komputerowych,
3. Wyeliminowanie z diety białego cukru i gazowanych napojów, oraz soków dosładzanych,
4. Prowadzenie ćwiczeń słuchowych ("Trudne głoski" - www.arson.pl),
5. Prowadzenie ćwiczeń manualnych (A. Bala "Stymulacja lewej i prawej półkuli mózgu") - www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska