Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Czy to zaburzenie?

Witam,

chciałabym podzielić się przypadkiem chłopca, który uczęszcza do grupy przedszkolnej od września i jednocześnie prosić o opinie, sugestie? Pierwsze dwa tygodnie były najgorsze w zachowaniu dziecka, krzyczał, próbował uciekać, wchodził na biurko, wyciągał z niego szpilki, nożyczki, zapal i gasił światło (i taki był schemat przez kilkanaście dni).Nie chce nosić w ogóle kapci, jest przywiązany do swojej czapki. Gdy ubiera się dziecku kapcie pokazuje, że coś mu przeszkadza w nich, mimo że wcześniej sandały służyły jako buty wyjściowe i na dwór w nich szedł. Raczej nie potrafi bawić się z dziećmi, jest obok albo psoci, zabiera zabawki. Gdy przychodzi czas zajęć dydaktycznych prawie zawsze dziecko sięga po te same puzzle i odchodzi na bok. Za 3 miesiące chłopiec kończy 4 lata, nie mówi, tylko "mama" i tak do wszystkich się zwraca. Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, jak się na coś uprze krzyczy, wije się, denerwuje się. Nie potrafi kiwnąć głową twierdząco lub przecząco, gdy o coś się go pytam np. "Czy chcesz siusiu?". Lubi się przytulać. Na poczatku pobytu w przedszkolu
próbował gryźć siebie i nauczyciela, pluć, popychał dzieci, obecnie to
ustąpiło. Dziecko lubi się przytulać. Nie przestrzega norm, często odchodzi od stołu żeby sięgnąć po zabawki, apetyt ma bardzo dobry, lubi również słodycze. Martwi mnie jego rozwój, dlatego wypisałam skierowanie dla rodziców do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W grupie mam również chłopca ze zdiagnozowanym autyzmem (obecnie nie uczęszcza ze względu na bardzo dużą agresję i autoagresję), obaj chłopcy reagują na siebie dziwnymi dźwiękami. Czy chłopiec może mieć zaburzenie ze spektrum
autyzmu?

Ola
dr hab. Marta Korendo - Logopeda

dr hab. Marta Korendo

Logopeda

Odpowiedź:

Szanowna Pani,

 

ten opis pokazuje ogromne problemy rozwojowe dziecka. Nie mogę diagnozować na podstawie kilkuzdaniowej informacji, ale na pewno można obawiać się zaburzeń autystycznych. Dziecko trzeba natychmiast skierować na diagnozę i rozpocząć terapię. Należy wprowadzić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (do słuchania przez
słuchawki) oraz uruchomić powtarzanie (także poprzez czytanie w oparciu o serię J. Cieszyńskiej "Kocham czytać"). I należy wyraźnie nazwać problem Rodzicom, bo to od nich zależy, jak szybko rozpocznie się terapia. Pomoc mogą znaleźć u terapeuty metody krakowskiej (nazwiska terapeutów można znaleźć na www.szkolakrakowska.pl).

 

Pozdrawiam,

Marta Korendo

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, problemy z zachowaniem, zaburzony rozwój, brak mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć