Moja córka nie chce chodzić do żłobka
Witam,
Mam problem z 3-letnia córką, która nie chce chodzić do żłobka. Wcześniej nie było większych problemów z uczęszczaniem do żłobka (chodzi tam 1,5 roku). Od świąt Bożego Narodzenia nie chce chodzić - na samą myśl o żłobku jest płacz, histeria. Rano wymyśla, że musi oglądać bajki itd. Jak mamy wyjść to dostaje spazmów. Najgorzej jest jak ma iść do grupy. Trzyma się mnie albo męża, nie możemy jej "oderwać" i bardzo płacze, widzę przerażenie w jej oczach. Rozmawiałam z opiekunką, ale on twierdzi, że nic się nie dzieje. Dodatkowo zauważyłam, że jak Pani powiedziała, że na drugi dzień ma się uśmiechać i nie robić histerii to dopóki jej nie widziała to płakała, a jak się pokazała ta Pani do nagle na twarzy córeczki pojawił się "przyklejony, nieszczery uśmiech" i znów jak Pani nie było widać to płacz, a jak wyszła to ten uśmiech. To było straszne dla mnie, serce mi pęka jak widzę takie zachowanie. Na temat żłobka w ogóle nie chce rozmawiać, udaje, że nie słyszy. Co mam zrobić w takiej sytuacji? proszę o poradę.
Agnieszka

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Często strach przed rozstaniem z opiekunem pojawia się na nowo po
dłuższej przerwie. Być może tak się stało w przypadku Pani córeczki. W
takich sytuacjach należy zachowywać się tak jak przy oswajaniu ze
żłobkiem. Wprowadzić stopniowe wydłużanie czasu, zastanowić się nad
wchodzeniem do grupy z córeczką przez jakiś czas. Czasem powodem może
być traumatyczne zdarzenie w placówce opiekuńczej. Nie musi to być coś
szczególnego, wystarczy, że coś ją przestraszyło np. krzyk. Proszę
próbować bawić się z córeczką lalkami i misiami w żłobek. Może da jej to
możliwość odreagowania lub pokazania tego czego się boi. O ile to
możliwe wato skrócić czas pobytu córeczki w placówce.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak