2,5-latek gryzie, drapie i dokucza dzieciom w żłobku
Witam,
mam 2,5-letniego syna, Kubę, który gryzie dzieci w żłobku, drapie i dokucza. Kiedy jednak Kuba spędza czas wolny z innymi dziećmi (np. koleżanką w tym samym wieku, młodszym o rok kuzynem) takiego problemu nie ma - nigdy żadnemu dziecku nie zrobił krzywdy. Nie wiem, jak oduczyć Kubę od tego brzydkiego zachowania w żłobku. Panie również skarżą się, że Kuba ich nie słucha, nie potrafi poradzić sobie w emocjami, szybko wpada w złość. Jeden z niezadowolonych Rodziców zasugerował, że powinnam iść z synem do psychologa. Jednak Kuba nie mówi jeszcze, więc zastanawiam się jak taka wizyta miałaby przebiegać i czy jest w ogóle potrzeba w tym wieku.
Po powrocie ze żłobka zawsze rozmawiamy z Kubą, tłumacząc mu, że nie wolno gryźć i bić innych, bo to boli - jednak odnoszę wrażenie, że Kuba chyba nie za bardzo rozumie co się do niego mówi. Nie wiem, co mogłabym jeszcze
zrobić, jak reagować na uwagi Pań ze żłobka. W rodzinnym gronie nie ma takich sytuacji albo są bardzo sporadyczne, więc nie wiem co zrobić.
Mamy już syna starszego od Kuby o 5 lat - z Michałkiem nigdy nie było
takiego problemu, choć tak samo jak Kuba uczęszczał do żłobka.
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
wydaje się, że faktycznie konsultacja z psychologiem dziecięcym lub rodzinnym w tej sytuacji może być przydatna.
Specjalista zbierze szczegółowe informacje na temat funkcjonowania dziecka
od urodzenia do chwili obecnej, co bardzo pomoże w poszukiwaniu powodów obecnych trudności oraz w opracowaniu metod radzenia sobie z problemem. Przede wszystkim więc wizyta u psychologa będzie pomocna dla Państwa. Oprócz tego można zwrócić się do psychologa z prośbą o obserwację dziecka podczas pobytu w żłobku, czasami jest to źródło bardzo istotnych informacji na temat funkcjonowania dziecka. Proszę jednak pamiętać, że może się to odbyć wyłącznie za zgodą kierownika żłobka oraz wychowawców.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek