Problemy z koncentracją u 6,5 latka
Mam w domu 6,5 latka, który ma problemy z koncentracją uwagi, z grafomotoryką. Jest ponadto nieśmiałym chłopcem na którego duży wpływ ma otoczenie. Lubi zaczynać zadania i albo szybko i niedbale je kończyć, albo nie kończyć wcale. Szybko nudzą go wszelkie zajęcia dodatkowe i te które ma jako planowe w szkole.
Mam wrażenie, że ma słabą pamięć, albo woli nie pamiętać pewnych rzeczy. Ponadto co jest zmorą i jego i moją, kiedy próbuję z nim pracować w domu, rozprasza go wszystko co się dzieje wokół. Wystarczy szmer kartki siostry siedzącej obok by wyprowadzić go z równowagi.
Jak pracować z takim dzieckiem? Nie puściłam go do pierwszej klasy, bo miał duże kłopoty z rysowaniem, malowaniem i pisaniem. Teraz jest trochę lepiej, ale wciąż wszystko robi niedbale i szybko.
Czy przyczyną może być jakiś głębszy problem psychologiczny, czy fakt, że przy szybkim braku efektów łatwo zniechęca się?
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
słusznie zatrzymała Pani dziecko w zerówce. Z opisanych objawów wnioskuję, że chłopiec ma skrzyżowaną lateralizację, być może jest lewo-uszny stąd kłopoty z koncentracją przy najmniejszym hałasie (szelest dla niektórych jest już hałasem). Z pewnością chłopiec jest poważnie zagrożony dysleksją. Czy mówi już wszystkie głoski (sz, ż, cz, dż -, r)? Jeśli nie zachęcam do programu słuchowego "Trudne głoski "- www.arson.pl)
Zachęcam do ćwiczeń oraz nauki czytania sylabami. Początki nauki czytania sylabami opisane w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Ćwiczenia koncentracji i percepcji wzrokowej - www.wir-wydawnictwo.pl oraz "Szeregi, Sekwencje, Relacje" - www.konferencje-logopedyczne.pl, Nauka czytania programem "Kocham czytać" i "Moje sylabki"
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska