Problemy z zachowaniem synka
Witam,
niepokoję się o mojego synka. Franek chodzi do przedszkola, ma w tym roku 5 lat, najbardziej niepokoi mnie to, że nie chce się bawić z dziećmi, jak się bawi, to czasem i podobno to na jego zasadach musi być. Franek nie potrafi się skoncentrować na dłużej niż 5 minut, ciężko go w przedszkolu zainteresować czymś. Mało co opowiada, jak spędził dzień w przedszkolu, trzeba od niego wyciągać, co było na obiad. Franek zaczął też pyskować, używa słów, że nas wyrzuci, czasem są to słowa, które wyprowadzają z równowagi. Franek ma też ciężko z prośbami o sprzątanie zabawek w przedszkolu.
Dawid

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
opisał Pan wiele trudności, które wskazują na to, że Pana syn - Franek potrzebuje gruntownej pomocy i edukacji w wielu obszarach. Do uzyskania zmiany potrzebna jest świadoma i wytrwała praca z Państwa strony. Zachęcam Państwa do udziału w warsztatach dla rodziców i rozmowy z psychologiem. To nie małe dziecko, ale dorośli powinni stawiać granice i wyznaczać dopuszczalne zachowania. Wymagania i sposób mówienia powinny być dostosowane do wieku dziecka, np. obowiązki takie jak sprzątanie pokoju są ważne, ale 5-latek nie posprząta sam całego pokoju.
Proszę wyznaczać mu konkretne, nieduże zadania typu: zanieś wszystkie klocki z podłogi do pudełka, schowaj kredki do szafki itp. Proszę go uczyć jak należy mówić, jak nie. Za dobre zachowania bardzo dużo chwalić. Za złe zwrócić uwagę tylko raz i nie wypominać.
Jeżeli chodzi o koncentrację uwagi - u pięciolatków nie jest duża, ale 5 min. to mało. Nad tym trzeba pracować, również dlatego, żeby w szkole dał sobie radę. Zachęcam Państwa do wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej i złożenie wniosku o opinię na temat rozwoju dziecka wraz z zaleceniami do pracy w domu i przedszkolu. Dzięki temu dowiedzą się Państwo, co i jak robić, żeby zachowania Franka, jego słownictwo, zabawy z dziećmi oraz czas koncentracji uwagi zaczęły się zmieniać na plus.
To bez wątpienia da się zrobić, proszę jednak uzbroić się w cierpliwości i pamiętać, że zmiany przyjdą dopiero po kilku miesiącach.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska