Problemy z koncentracją
Witam,
jestem babcią 6-letniego chłopca, który ma problemy z koncentracją. Wnuczek mój bardzo dużo "przeszedł" i dlatego staram się jak mogę mu pomagać. Kiedy miał rok, umarła przy nim siostra (6 lat), którą tata reanimował. W następnym roku zostawiła go mama, która miała problemy alkoholowe. Przez rok syn z naszą pomocą wychowywał wnuka. Od trzech lat ma "nową" mamę. Poprzednia zrzekła się praw rodzicielskich. "Nowa" mama jest bardzo dobrą osoba i zarówno ona, jak i jej rodzina, bardzo zaakceptowali wnuka. Niestety wnuk od zawsze miał kłopoty z koncentracją. Z tego powodu, teraz przed pójściem do szkoły, to się nasila. Wychowawczyni ma moją sugestię, aby zasięgnąć rady u specjalisty, odradza, argumentując "po co to ma się za nim w szkole ciągnąc". Co robić?
Magdalena

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Magdaleno,
cieszę z Pani mądrego listu i troski o sześcioletniego wnuczka. Współczuję Państwu  z powodu wszystkiego, co ten mały chłopiec musiał przejść do tej pory w swoim niedługim życiu. To ogromne obciążenie. Proszę jednak pamiętać, że każdego dnia wstaje słońce, a trudny początek nie oznacza końca jego szans. Państwa troskliwa opieka, a także fakt, że może teraz dorastać w cieple dobrej, akceptującej się rodzinie, to dla niego bardzo dobra baza, by radzić sobie z trudnościami.
Nie zgadzam się z opinią wychowawczyni ze szkoły. Do specjalisty idzie się po pomoc i wskazówki. Po to, by los dzieci odmieniał się na lepsze. To, co my wiemy i umiemy, nie musi być ani oczywiste, ani znane rodzicom i opiekunom, wykonującym inne zawody. Pytanie, o to, co zrobić jest znakomitym wstępem do tego, by dziecku pomóc. A sposobów uczenia dzieci jak koncentrować uwagę jest naprawdę dużo. Mądry specjalista wszystkiego Państwa nauczy.
Natomiast zrezygnowanie ze specjalisty i czekanie "aż dziecku samo minie" to najczęściej jest droga donikąd. Wiele dzieci doświadcza trudności. Dzięki umiejętnej pomocy, wiele dzieci z nich wyrasta. Niestety przy braku jakiejkolwiek pomocy ze strony dorosłych, w swoje trudności dziecko będzie wrastać coraz bardziej.
Przyczyn koncentracji uwagi u Pani wnuczka może być wiele, zaczynając od jego wczesnych, traumatycznych doświadczeń rodzinnych a na hipotezie o piciu alkoholu przez biologiczną mamę w ciąży kończąc. To w tej chwili nie jest najistotniejsze. Najważniejsze jest określenie jego aktualnego wieku rozwojowego, to znaczy poziomu poszczególnych umiejętności i zdiagnozowanie poziomu dojrzałości szkolnej oraz strefy najbliższego rozwoju. Potrzebują Państwo konkretnych wskazówek do pracy w domu i w szkole.
Kończąc temat wątpliwości wychowawczyni co do etykiety, która będzie się za dzieckiem ciągnąć, to po pierwsze Państwo nie mają obowiązku ujawniać żadnego dokumentu z poradni czy od jakiekolwiek specjalisty, jeśli Państwo tego nie uważają za potrzebne. Po drugie takie dokumenty udostępnione szkole chronione są tajemnicą i nauczyciele ani nikt inny nie może ujawniać ich treści osobom postronnym, zwłaszcza uczniom i ich rodzicom, a także nauczycielom nie mającym codziennego kontaktu z dzieckiem. Po trzecie oczywiste jest,  że ludzie nie potrzebują żadnych papierów, by naklejać innym na plecy niewidzialne etykiety. Na to nikt z nas nie ma wpływu.
Serdecznie pozdrawiam, życzę powodzenia i mam nadzieję, że przed Pani wnuczkiem wiele dobrego :)
Agnieszka Sokołowska