Nagminne kłamstwo i problem z jedzeniem
Witam. Jestem mamą 9 letniej dziewczynki. Córka jest "duża" jak na
swój wiek i ma spora nadwagę. Niestety w żaden sposób nie możemy wpłynąć na zmianę jej podejścia do jedzenia, o którym ciągle myśli, ciągle chce jeść.
Próbowaliśmy różnych metod: rozmowy, kar, tłumaczenia i straszenie o
konsekwencjach otyłości, ale niestety nic nie pomaga. Córka kłamie, podjada, chowa się z jedzeniem. Nie wiem już co robić, bo jest coraz gorzej. Proszę o radę, jak mamy sobie z tym poradzić?
Pytanie przysłała Pani Asia

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Joanno,
Sytuacja o której Pani pisze wymaga bezwzględnie konsultacji psychologicznej. Najlepiej z psychologiem, który specjalizuje się w zburzeniach jedzenia. Konsekwencje społeczne, które Pani jest w stanie przewidzieć i które pewnie wielokrotnie poruszała Pani z córką mogą w dramatyczny sposób odbić się na rozwoju emocjonalnym, psychologicznym dziecka. Pierwsze symptomy zaburzeń jedzenie są już widoczne (kłamstwo, ukrywanie się z jedzeniem). W moim odczuciu sprawa jest już na tyle poważna, że bezwzględnie powinna Pani skonsultować się z psychologiem. Niestety porada przez Internet nie jest możliwa gdyż problem jest zbyt skomplikowany, wymagający diagnozy. Drobne rady behawioralne nie przyniosłyby efektów, a jedynie oddaliły w czasie terapię, którą powinna być objęta Pani córeczka.
Pozdrawiam i trzymam kciuki.
Marta Pałuba