Powrót od Taty
Witam. Jestem 2 lata po rozwodzie. Mam 5 letniego synka, który po raz
pierwszy spędził u taty weekend. Wcześniej, były to raczej spotkania
kilkugodzinne. Synek był chętny na wyjazd do taty i z tego co wiem, bardzo ładnie się bawił. Niepokoi mnie jednak, jego zachowanie po powrocie. Po pierwszym przytuleniu do mnie, tak jakby się "ocknął" i zaczął się złościć. Wszystko było na "nie", a jak próbowałam się odezwać, zatykał rękami uszy. Zostawiłam go w jego pokoiku i poprosiłam, aby przyszedł do mnie, jak już będzie miał ochotę pobawić się z mamą. Po pewnym czasie przyszedł. Zupełnie odmieniony, spokojny i chętny do zabawy. Jednak na temat wizyty u taty nie powiedział nawet słowa. Moje pytania ignoruje. Tak, jakby nigdzie nie był. Zupełnie inaczej zachowuje się gdy zostaje z babcią. Nawet po 2-3 godzinach mojej nieobecności, ma mnóstwo do opowiadania. Jak mam rozumieć tą zmianę? Jak postępować w takim przypadku? Próbować zaczynać temat, czy udawać, że nigdzie nie był...? Będę wdzięczna za pomoc.
Pytanie zadała Pani Inka

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Proszę pamiętać, że takie sytuacje są ogromnym przeżyciem dla dziecka. Często powodują niepewność, zachwianie poczucia bezpieczeństwa i pewnej codziennej stabilności, co w konsekwencji może prowadzić do takich zachowań. Nie porównywałabym kilkugodzinnej wizyty u babci do weekendu spędzonego z byłym mężem - nie wiem jak Państwo się rozstali, co nie pozostaje bez znaczenia dla dziecka. Nie odpowiem Pani jednoznacznie dlaczego synek nie chce o tym rozmawiać. Jednocześnie nie naciskałabym na niego. Bardzo ładnie Pani zadziałała, że dała synkowi poczucie: jestem tu i chętnie z tobą się pobawię czy porozmawiam, jeśli będziesz chciał. Jeśli będą kolejne wyjazdy weekendowe do taty, to proszę taki komunikat dziecku przekazać. Dać wsparcie i przestrzeń na to, aby przeżywało takie chwile w sposób dla niego charakterystyczny. Jest to w końcu dla niego wyjątkowa i nowa sytuacja, pełna różnych emocji z którymi musi sobie poradzić.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska