Przedszkole i dzieci
Witam,
mój syn ma 3 latka i od trzech dni chodzi do przedszkola. W pierwszy dzień nie chciał wejść do przedszkola, a później tak się bawił, że trudno go było wyciągnąć. Żegna się buziakiem, mówi żeby po niego przyjść, upewnia się, czy na pewno przyjdę, a w trzeci dzień jak po niego przyszłam, to płakał, że nie che iść do domu, bo leżał na dywanie przykryty kocykiem i na poduszce. Po chwili poszedł. Ale jak Pani mu powiedziała, żeby poszedł z nią do domu to chętnie. W domu zrobił się nieznośny, mówi do mnie i do męża, że nas nie kocha, co się z nim dzieje, nie poznaje swojego dziecka...
Ola

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
zachowanie Pani synka jest najzupełniej typowym zachowaniem dziecka, które zaczyna chodzić do przedszkola. To bardzo duża zmiana w jego życiu. Czasem jej siłę porównuje się nawet do zderzenia z ciężarówką. Chwiejność nastroju, naprzemienna chęć i niechęć do pójścia do przedszkola, płaczliwość, wybuchy złości czy zaburzenia apetytu lub snu mogą trwać nawet ok. 3 miesięcy. Proszę uzbroić się w cierpliwość.
Kiedy mały mówi do Państwa, że Was już nie kocha, to robi to nieświadomie, tylko po to, żeby się przekonać, że nic się tak naprawdę nie zmieniło i mama i tata (najbardziej ważne dla niego osoby) dalej kochają go najbardziej na świecie. Proszę mu to mówić. Codziennie - że jest cudowny, wspaniały, dzielny i - tak jak inne dzieci - chodzi do przedszkola, mały dzielny zuch, a mama i tata tacy są z niego dumni, że nie da się aż powiedzieć jak bardzo.
Z czasem te zachowania powinny się wyciszyć, ale proszę pamiętać, że adaptacja do przedszkola przebiega skokowo, tj. będą już lepsze momenty, po których nastąpi gorszy okres, a potem znowu lepszy. Proszę dać mu na to czas.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska