3-latka sika w majtki
Dzień dobry,
mam problem z moją 3-letnią córką. Gdy powie się jej, że czegoś nie może, to zaczyna płakać i sika w majtki, od jakiegoś miesiąca jest ten problem. Po kilku takich sytuacjach, pytałam się jej bardzo często w ciągu dnia czy chce siusiu, ona odpowiadała, że nie, a potem za chwilę jak jej się czegoś zabroniło, to od razu sika do majtek. Córka jest bardzo ruchliwym dzieckiem, bardzo dużo rozumie, dużo mówi, od września chodzi do przedszkola i tam nie ma takich problemów. Nie wiem, co może być tego przyczyną.
Magda

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
w wieku ok. trzech lat dzieci są bardzo wrażliwe emocjonalnie: są w trakcie nauki rozpoznawania, nazywania i panowania na swoimi emocjami. Uczą się również tego jak emocje wpływają na ich zachowanie oraz jak ich emocje kształtują zachowanie osób dorosłych. Czasami w tym okresie dzieci zaczynają powtarzać pewne zachowania, które dla rodziców są nie do końca zrozumiałe lub nieadekwatne. Przyczyny tego mogą być różne: zwiększony poziom stresu dziecka, trudna sytuacja w domu, konflikt w przedszkolu itd. Najlepiej wtedy udać się do specjalisty w celu konsultacji, aby spróbować ustalić źródło trudności oraz sposoby poradzenia sobie. Radziłabym więc udać się do psychologa dziecięcego: do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub do prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna).
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek