10-latek problemy
Dzień dobry,
w wieku 2,5 l. adoptowaliśmy chłopca (syn dziewczyny wychowującej się w CPDIPR, która w wieku 2 lat go porzuciła po uzyskaniu 18 lat). Syn jest problemowy: nie stosuje się do żadnych zasad (w domu/w szkole), zaczepia dzieci i dokucza im - tak zwraca na siebie ich uwagę. Dokucza naszemu psu (codziennie przy każdej okazji), mimo że tłumaczymy, że to nasz przyjaciel i to złe. Codziennie to samo. Kary i nagrody nie działają. Inne sytuacje: syn chodzi do poradni wad postawy i powinien codziennie ćwiczyć: wie jak to robić. Codziennie trzeba mu o tym przypominać. Inaczej nie zrobi. Podobnie z posłaniem łóżka, umyciem zębów, wytarciem rąk po umyciu itp. To samo w szkole: nie reaguje na polecenia nauczycieli. Żadne nagrody i kary nie działają - nawet te najbardziej atrakcyjne. 5 minut minie i jest powrót do przeszłości. O odrabianiu lekcji trzeba mu przypominać - kłamie i stawia się, że nie ma nic zadane do domu. Nie raz ma dziwne zachowania: jak ma coś robić, to ucieka w domu, spadając na podłogę (na kolana) i ucieka na tych kolanach jak 2-latek. Proszę o poradę. Nauczyciele mówią w szkole, że nie odbiega od normy.
MS

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
jest bardzo prawdopodobne, że zachowania obserwowane dziś przez Państwa mają podłoże psychogenne, a swój początek w traumatycznym okresie najwcześniejszego dzieciństwa, zanim syn trafił do Państwa. To ogromnie ważny czas dla rozwoju psychicznego człowieka. Najprawdopodobniej jego podstawowe potrzeby - akceptacji, miłości, bezpieczeństwa zostały wówczas mocno sfrustrowane przez matkę biologiczną, być może również i inne osoby.
Tamte deficyty, braki emocjonalne mogą dziś manifestować się w taki właśnie sposób. Potrzebna Państwu praca psychoterapeutyczna. Najlepiej poszukać kogoś doświadczonego w pracy z rodzinami adopcyjnymi. Należy również wykluczyć ewentualne problemy medyczne - warto zasięgnąć opinii neurologa i psychiatry dziecięcego.
Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia :)
Agnieszka Sokołowska